niedziela, 30 stycznia 2011

Zachowanie się kierującego pojazdem w stosunku do autobusów wjeżdżających na drogę z przystanku

Zachowanie się kierujących pojazdami w stosunku do autobusu zjeżdżającego z przystanku. Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, kiedy zbliżamy się do przystanku, na którym stoi autobus i ten autobus chce wjechać na drogę, to jeżeli jesteśmy na terenie zabudowanym to mamy obowiązek zwolnić, umożliwić mu wjazd na jezdnię.

Zachować, oczywiście szczególną ostrożność. W razie potrzeby musimy nawet zatrzymać się. Druga ważna rzecz to jest to, że ten autobus, jemu wolno wjechać dopiero kiedy upewni się, że nie spowoduje zagrożenia.



Jeżeli Ty sobie jedziesz i autobus daje sygnał, że chce włączyć się do ruchu, to oczywiście jeśli masz taką możliwość to go przepuść, ale jeżeli jedziesz z dużą prędkością i zostało Ci do autobusu 20 metrów po prostu przejedziesz. Autobus nie ma przed Tobą pierwszeństwa. Czyli w momencie kiedy kierujący autobusem chce włączyć się do ruchu z przystanku na terenie zabudowanym powinieneś umożliwić kierującemu pojazdem włączenie się do ruchu, zmniejszyć prędkość a nawet w razie potrzeby zatrzymać się.

piątek, 28 stycznia 2011

Hierarchia ważności znaków i sygnałów drogowych

Ustawa „Prawo o ruchu drogowym” określa hierarchię ważności
znaków i sygnałów drogowych. Podstawowym zapisem jest treść ustawy, czyli przepis. Jednak od przepisu ważniejszy jest znak, od znaku ważniejsza jest
sygnalizacja świetlna, a najważniejsze jest to, co mówi policjant.

Kiedy policjant stoi do nas bokiem (on tak jakby jest cieńszy) to oznacza, że
możemy wtedy przejechać, tak jakbyśmy mieli zielone światło.



W tej sytuacji kierujący pojazdem numer (1) może wjechać na skrzyżowanie, ponieważ policjant stoi do niego bokiem.

Tym samym pojazd, który jest z prawej strony
ma tego policjanta na wprost siebie, czyli nie może wjechać na skrzyżowanie.

Pierwszy samochód może skręcić w prawo, ponieważ to jest tak jakby miał zielone światło aczkolwiek nie ma tutaj żadnych strzałek, czyli
może pojechać w prawo, może pojechać prosto, mógłby też skręcić w lewo.

Zasady pierwszeństwa przejazdu przez rondo z włączoną sygnalizacją świetlną i tramwajami

Jak wygląda sprawa na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym,
kiedy mamy włączoną sygnalizację świetlną i mamy też tramwaje?

Kiedy jedziemy na zielonym świetle, to mamy pierwszeństwo
przed pojazdami, ale kiedy jedzie tramwaj, który
również miał zielone światło i on przecina nasz kierunek jazdy, to
ten tramwaj ma pierwszeństwo.



Mówi o tym art. 170 z Dziennika Ustaw:

Kierujący pojazdem szynowym skręcający na skrzyżowaniu
o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi, może je opuścić, ale
pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa użytkownikom ruchu
poruszającym się na wprost.

Jednak jest zastrzeżenie, że przepis ten nie stosuje się na skrzyżowaniu
oznaczonym znakami C-12.

C-12 to jest ten znak, który mówi, że
skrzyżowanie jest o ruchu okrężnym, dlatego na tym skrzyżowaniu
nasz samochód ustępuje pierwszeństwa tramwajowi.

Oczywiście ma pierwszeństwo przed pojazdem, który
także wjechał na zielonym świetle, ale przecina nasz kierunek jazdy.
Jednak nie jest to tramwaj, więc tym samym nie będzie przejeżdżał ostatni.

Tramwaj na rondzie ze znakiem ustąp pierwszeństwa przejazdu

Na rondzie, gdzie dodatkowo mamy znak
ustąp pierwszeństwa przejazdu,
pierwszeństwo będzie miał ten pojazd, który
na tym rondzie już się znajduje i jedzie w ruchu okrężnym.

Warto zwrócić uwagę, że znak ustąp pierwszeństwa
będzie dotyczył też tramwaju, czyli ten pojazd, który
ma po swojej prawej stronie tramwaj
nie musi mu ustąpić pierwszeństwa, ponieważ
ten tramwaj będzie wjeżdżał na rondo, ale z drogi podporządkowanej.



Inna sytuacja to ta, kiedy tramwaj znajduje się już na rondzie i
wtedy to ten tramwaj musi zostać przepuszczony, ponieważ
tramwaj i pojazd na rondzie są w sytuacji równorzędnej..
W takiej sytuacji pojazd szynowy będzie miał pierwszeństwo.

Na tym skrzyżowaniu kierujący pojazdem numer 1
będącym już na rondzie
ma pierwszeństwo przed pojazdem numer (2), czyli tramwajem
wjeżdżającym na rondo ze strony prawej, przed pojazdem 3-samochodem
który jedzie, tak samo jak tramwaj. Tym bardziej ma
przed nim pierwszeństwo (3), ale
nie ma już pierwszeństwa przed tramwajem, który przecina
jego kierunek ruchu i jedzie pod prąd.

Znak stop tak samo określa pierwszeństwo przejazdu jak znak ustąp pierwszeństwa

Jeśli samochody na skrzyżowaniu znajdują się w stosunku do siebie w sposób równorzędny, czyli jeden i drugi musi ustąpić
pierwszeństwa na tym skrzyżowaniu, trzeba sięgnąć po kolejną zasadę,
która rozstrzygnie, kto z nich ma pierwszeństwo.

W tej sytuacji będzie obowiązywała zasada prawej strony:
Pojazd wjeżdżający z drogi ze znakiem „Stop” musi
przepuścić pojazd wjeżdżający ze strony prawej, który ma drogę podporządkowaną.



Porównując znak zakazu „Stop” ze znakiem
„Ustąp pierwszeństwa”, mówią one, że
nakazują nam ustąpić pierwszeństwa, ale
w stosunku do siebie są tak samo ważne.

Znak „Stop” jako znak zakazu mówi dodatkowo tylko to, że
nie wolno wjechać, czyli zakazuje wjazdu na skrzyżowanie
bez wcześniejszego zatrzymania.

Nie ma nigdzie zasady, że znak „Stop” każe bardziej ustąpić pierwszeństwa niż znak „Ustąp pierwszeństwa”.
Oba są dokładnie takie same.

W sytuacji na skrzyżowaniu, gdzie kierujący pojazdem wjeżdżający
z drogi ze znakiem „Stop” ustępuje pierwszeństwa zarówno pojazdowi
ze strony prawej (2) i jadącemu z naprzeciwka, skręcającemu w lewo, ale
jadącemu z drogi z pierwszeństwem przejazdu (3) , to
ustępuje też pierwszeństwa pojazdowi, który jedzie z lewej strony (4), ale
również drogą z pierwszeństwem przejazdu, nawet jeśli on
z tej drogi zjeżdża.
Droga z pierwszeństwem idzie w lewo, a on jedzie prosto, ale
drogą z pierwszeństwem.

Tramwaj wyjeżdżający z drogi podporządkowanej

Gdy zdarzy się taka sytuacja, że jedziemy
drogą podporządkowaną i chcemy skręcić w lewo, a
obok nas jest tramwaj wydaje się naturalne, że musimy
go przepuścić. Jednak jeśli przejeżdżamy przez tor jazdy
tramwaju pomijając fakt, że jest on pojazdem szynowym,
musimy go przepuścić.

Oczywiście najpierw przepuścimy także auta, które jadą
drogą z pierwszeństwem.



Warto wspomnieć, że
znak „Ustąp pierwszeństwa” dotyczy również
tramwaju – pojazdu szynowego.
Oznacza to, że pojazd jadący drogą z pierwszeństwem
ma pierwszeństwo przed tramwajem –przed
pojazdem szynowym, który wjeżdża
z drogi podporządkowanej.
O tym warto pamiętać.

Natomiast w takiej sytuacji kierujący pojazdem numer (1)
ustępuje pierwszeństwa pojazdowi jadącemu z naprzeciwka, który skręca w prawo (2), pojazdowi który jedzie drogą z pierwszeństwem(3) i tramwajowi (4), który jedzie tą samą drogą , co on(1), a my(1) przecinamy jego kierunek ruchu.

Znak ustąp pierwszeństwa przejazdu kontra znak stop

Jakie zasady obowiązują na skrzyżowaniu drogi
z pierwszeństwem przejazdu
z drogami podporządkowanymi?

Jak się ma znak „Stop” do znaku
„Ustąp pierwszeństwa” przejazdu?



Samochody, które wyjeżdżają z tych dróg,
są w stosunku do siebie postawione w sposób równorzędny.
Znak „Stop” jest tym samym, co znak
„Ustąp pierwszeństwa” przejazdu tylko dodatkowo,
ten znak zakazu zabrania wjazdu na skrzyżowanie
bez zatrzymania się.

Na tym skrzyżowaniu,
kierujący pojazdem wjeżdżający z drogi ze znakiem „Stop”(1)
nie ma pierwszeństwa przed pojazdem, który jedzie drogą główną (2).
Ma pierwszeństwo przed pojazdem, który jedzie z naprzeciwka (3) i
skręca w lewo i który też wjeżdża z drogi podporządkowanej.

Warto dodać, że
jeżeli samochód wjeżdżający z drogi podporządkowanej
ze znakiem „Stop” skręcałby w lewo (1), to
w stosunku do auta z naprzeciwka (3), które też skręca w lewo
nie ma ustalonego pierwszeństwa.
Jeżeli ich kierunki ruchu nie przecinają się, to
te dwa samochody mogą jechać równocześnie.
W tej sytuacji taki byłby prawidłowy tor jazdy.

Skrzyżowanie, na którym droga z pierwszeństwem przejazdu skręca

Kiedy mamy skrzyżowanie drogi z pierwszeństwem przejazdu, oraz
dróg podporządkowanych sprawa jest prosta.
Komplikuje się nieco, kiedy droga, która
ma to pierwszeństwo jest na zakręcie.

Tak jak w tym przypadku:
Droga z pierwszeństwem idzie w stronę, którą wskazuje tabliczka.



Wtedy należy odnieść się do skrzyżowania tak:
Podjeżdżając do skrzyżowania, najpierw trzeba przepuścić pojazdy jadące drogą z pierwszeństwem, nieważne w którą stronę jadą.
Podjeżdżając do skrzyżowania i widząc, że droga z pierwszeństwem przejazdu jest z lewej strony i z naprzeciwka,
zbliżamy się do krawędzi jezdni i czekamy, aż po lewej stronie i naprzeciwko nas będzie pusto.

Jadąc pojazdem na drodze podporządkowanej, gdzie
znajduje się także inny pojazd na tej drodze, należy zastanowić się,
kto z nas ma pierwszeństwo.

Jeśli pojazd ten znajduje się z twojej prawej strony,
to go przepuszczamy.
Dlatego na tym skrzyżowaniu, kierujący pojazdem, który dojeżdża do skrzyżowania drogą z pierwszeństwem (1) musi ustąpić
pojazdowi jadącemu ze strony prawej (2), ponieważ on jest z jego prawej strony (mimo tego, że ten pojazd też jest na
drodze podporządkowanej), a także dwóm pojazdom, które jadą
drogą z pierwszeństwem (3) ; (4).

Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym plus tramwaj

Skrzyżowanie o ruchu okrężnym, czyli rondo, kiedy
nie ma dodatkowych znaków mówiących o pierwszeństwie
jest zwykłym skrzyżowaniem równorzędnym,
gdzie ruch odbywa się naokoło wysepki.

W takiej sytuacji ustępujemy pojazdom, które
nadjeżdżają ze strony prawej.
Jeżeli są to tramwaje, czyli pojazdy szynowe, to
bez względu na to, z której strony nadjeżdżają, również musimy je przepuścić.



Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym,
pojazd wjeżdżający na to skrzyżowanie ustępuje pierwszeństwa
pojazdowi nadjeżdżającemu ze strony prawej, dodatkowo
jeżeli jest to tramwaj, to i tak należałoby go przepuścić.
Ustępuje pojazdowi numer (3), czyli tramwajowi, który
jest już na tym rondzie, ponieważ ma on pierwszeństwo.
Ma także pierwszeństwo przed pojazdem numer (4), czyli
jadącego z lewej strony pojazdu numer (1),wjeżdżającego na to rondo.

Skrzyżowanie równorzędne oraz strefa zamieszkania

Kiedy mamy skrzyżowanie równorzędne, to
proszę sobie wyobrazić, że tutaj jest jedna i druga droga bez
strefy zamieszkania.
To jest zwykłe skrzyżowanie równorzędne.
Dodatkowo dochodzi do niej droga, która będzie w strefie zamieszkania.

Pierwszeństwo należy rozpatrywać w taki sposób:
Pojazd wjeżdżający ze strefy zamieszkania
włącza się do ruchu, czyli ustępuje innym pojazdom.
Musimy poczekać, aż z każdej strony na tych drogach będzie pusto.
Pojazdy nadjeżdżające z dowolnej strony muszą przejechać i
dopiero my włączamy się do ruchu.



Na tym skrzyżowaniu pojazd wjeżdżający ze strefy zamieszkania (1)
nie ma pierwszeństwa przed pojazdem (2) i
nie ma pierwszeństwa przed pojazdem ze strony lewej (3), a więc
przejeżdża ostatni.

Rondo bez znaków mówiących o pierwszeństwie przejazdu

Rondo, czyli skrzyżowanie o ruchu okrężnym
jest skrzyżowaniem, na którym obowiązują
takie same przepisy dotyczące pierwszeństwa
jak na skrzyżowaniu bez ruchu okrężnego.

Różnicą jest to, że trzeba jechać naokoło wysepki lub
urządzenia.



Jeżeli nie ma dodatkowych znaków, które mówią o pierwszeństwie,
to ustępujemy pierwszeństwo pojazdom nadjeżdżającym
ze strony prawej.

Dodatkowo istnieje przepis dotyczący pojazdów szynowych mówiący, że
mają one pierwszeństwo bez względu z której
strony nadjeżdżają.

Pojazd (1) - samochód ustępuje pierwszeństwa pojazdowi (2), czyli
tramwajowi, pojazdowi (3) – rowerowi nadjeżdżającemu
ze strony prawej, pojazdowi (4) – tramwajowi nadjeżdżającemu
ze strony lewej.

Skrzyżowanie równorzędne i tramwaj

Jeden z przepisów Ustawy „Prawo o ruchu drogowym”
mówi, że pojazd szynowy ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami
na skrzyżowaniu bez względu na to, z której strony nadjeżdża.

Jeżeli mówimy o skrzyżowaniu równorzędnym, to
pojazd szynowy, który nadjedzie ze strony prawej,
lewej, czy z naprzeciwka musi zostać przepuszczony.



Kierujący pojazdem (1) nie ma pierwszeństwa
przed pojazdem (2), ponieważ znajduje się z jego prawej strony,
nie ma także pierwszeństwa przed tramwajem (3), ponieważ
pojazd szynowy ma pierwszeństwo bez względu na to,
z której strony nadjeżdża.
W tej sytuacji musi przejechać jako ostatni.

Przecięcie się torów jazdy samochodu i tramwaju

Kiedy jedziemy drogą, którą przecinają tory tramwajowe lub
kolejowe, to pojazd szynowy ma pierwszeństwo.

W Ustawie „Prawo o ruchu drogowym”
w dziale przecinania się kierunku ruchu jest przepis mówiący, że:
„[…] pojazd szynowy ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów
bez względu na to, z której strony nadjeżdża[…]”.



Ważne jest to, że ten przepis stosuje się także
w przypadku przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.

Oznacza to, że kiedy jedziemy drogą, a
po prawej lub lewej stronie jest tramwaj i
zobaczymy znak mówiący, że nasza droga
przecina się z torami, to musimy zastanowić się, czy
tramwaj będzie przecinał nam drogę i
ustąpić mu pierwszeństwa.

Kierujący pojazdem (1) nie ma pierwszeństwa przed tramwajem (2),
nie ma pierwszeństwa przed tramwajem (3) i
przejeżdża ostatni.

Jakie są dupuszczalne prędkości na drogach ekspresowych

Drogę ekspresową możemy podzielić na dwa rodzaje. Jest droga ekspresowa jednojezdniowa i droga ekspresowa dwujezdniowa.

Na drodze ekspresowej jednojezdniowej prędkość obowiązuje 100 km/h. Przy tym należy pamiętać, że jest to maksymalna dopuszczalna prędkość. To nie znaczy, że w każdych warunkach wolno nam jechać 100 km/h.



Jeżeli warunki atmosferyczne lub sytuacja na drodze na to nie pozwala, należy jechać wolniej. Na drogach ekspresowych dwujezdniowych ta prędkość została podniesiona i wynosi teraz maksymalnie 120 km/h, tak że na tej drodze ekspresowej jednojezdniowej dopuszczalna prędkość samochodu osobowego(zaznaczam) wynosi 100 km/h.

Dopuszczalne prędkości na terenie zabudowanym

Na terenie zabudowanym mamy dopuszczalne dwie prędkości dla samochodu osobowego i w godzinach między 23.00 a 5.00 rano ta prędkość jest podwyższona od tej standardowej o 10 km/h czyli 60 km/h a od 5.00 do 23.00 możemy poruszać się 50 km/h.

W takiej sytuacji jak na rysunku prędkość dopuszczalna samochodu osobowego wynosi: po skręceniu w lewo 90 km/h.



Ta tabliczka pokazuje nam, że zaczyna się jakaś miejscowość, ale nie ma tabliczki, która mówi, że zaczyna się teren zabudowany. Tak że mimo, iż jest to teren miejscowości, teren jest niezabudowany i można jechać 90 km/h. Natomiast kiedy skręcamy w prawo, wjeżdżamy już na teren zabudowany i obowiązują nas te ograniczenia.: 23.00-5.00: 60 km/h i 50 km/h między 5.00 a 23.00 w dzień.

Maksymalna dopuszczalna prędkość na drodze dwujezdniowej

Na drodze dwujezdniowej dopuszczalna maksymalna prędkość samochodu osobowego wynosi 100 km/h. Samochodu osobowego też motocykla no i samochodu ciężarowego, ale do 3,5 tony.

Droga dwujezdniowa czyli o dwóch jezdniach jednokierunkowych. Można to sobie wyobrazić w taki sposób, że to jest taka droga, która wygląda jak autostrada, ale nie jest już autostradą. Na przykład autostrada się skończyła, ale przez jeszcze jakiś czas ta droga ma dwie jezdnie jednokierunkowe.



I na takiej drodze prędkość jest podwyżona o te 10 km/h czyli na zwykłej drodze jak mamy 90 km/h to tutaj tą prędkość się podwyża i prędkość dopuszczalna w takiej sytuacji samochodu osobowego wynosi 100km/h.

Kto może wyłączyć światła w czasie postoju w korku

Jak należy używać świateł podczas zatrzymania pojazdu?

Istnieje przepis mówiący, że
jeżeli zatrzymanie trwa dłużej niż 1 min., to
pojazd może wyłączyć światła pod warunkiem, że
na pasie ruchu, na którym się znajduje,
przed nim i za nim znajdują się pojazdy, które mają
włączone światła.



Przykładem może być zatrzymywanie się pojazdów
przed przejazdem kolejowym:

Jeśli nasz pojazd stoi przynajmniej drugi z kolei
przed przejazdem możemy wyłączyć światła mijania i
pozycyjne pod warunkiem, że za nami stoi już
następny samochód, który będzie miał te światła włączone.

Dodatkowo światła możemy wyłączyć także stojąc na świetle czerwonym
w mieście pod warunkiem, że
zatrzymanie trwa dłużej niż 1 minutę.

Czy można używać światła drogowe na oświetlonych drogach

Jednym z warunków używania świateł drogowych jest to, że
droga, na której je włączamy musi być nieoświetlona.
Nie ma znaczenia, czy w danym miejscu teren jest zabudowany.
Jeśli nie byłoby lamp przydrożnych, jest ciemno i nikogo nie oślepimy możemy włączyć światła drogowe.

Jednak w sytuacji, kiedy droga jest oświetlona musimy
wyłączyć światła.



W sytuacji, kiedy droga jest nieoświetlona
kierujący pojazdem nie może używać świateł drogowych w czasie jazdy, a
powinien używać świateł mijania.

Gdzie można prawidłowo zatrzymać się lub zaparkować

Ogólne przepisy ustawy dotyczące zatrzymania i postoju mówią, że pojazd należy zostawić na jezdni, możliwie blisko jej krawędzi i równolegle do jej krawędzi.

Tzn., że w tym przypadku pojazd prawidłowo zaparkowany jest tylko pierwszy. Odpowiedź b i c jest prawidłowa. Mówimy o nieprawidłowym zaparkowanym samochodzie.



Przepis ustawy również zabrania zatrzymywania pojazdu na pasie zieleni rozdzielającym jezdnię. I jeżeli jest to możliwe auto powinno być poza terenem zabudowanym pozostawione poza jezdnią. W tej sytuacji mamy pobocze i linie przerywaną, więc można tą linię przekraczać i pozostawić auto poza jezdnią.

Tym samym pojazd, który jest pozostawiony na jezdni jest też nieprawidłowo zaparkowany. Pojazd musi być zaparkowany minimum 15 metrów od przystanku autobusowego czy tramwajowego. Dopuszcza się parkowanie pojazdu na chodniku pod warunkiem, że nie utrudni to pieszym ruchu i pozostanie 1,5 metra tego chodnika. Ale jeżeli 1,5 metra byłoby za mało i to by utrudniało ruch to też byłoby to podstawą do wystawienia mandatu.

Nie możemy też parkować przed i za przejazdem kolejowym w odległości pomiędzy słupkiem z jedną kreską a samym przejazdem. Tak samo nie możemy pozostawiać tym bardziej pojazdu na jezdni. Jeżeli parkujemy auto przed przejściem dla pieszych to musi być to minimum 10 metrów. I możemy zatrzymywać również pojazd 10 metrów od skrzyżowania.

Kto ma pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu z włączoną sygnalizacją świetlną gdy tramwaj przecina naszą drogę

Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, gdzie
tramwaj będzie przecinał nasz tor jazdy, kiedy mamy zielone światło,
to my mamy pierwszeństwo.

Mówi o tym artykuł znajdujący się w Dzienniku Ustaw Nr 170
dotyczący znaków i sygnałów drogowych:


Kierujący pojazdem szynowym
„ skręcający na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi
może je opuścić, ale pod warunkiem
ustąpienia pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się na wprost”.

W tej sytuacji kierujący pojazdem numer 1
nie musi ustępować pierwszeństwa tramwajowi i
oczywiście nie puszcza auta z naprzeciwka, które skręca w lewo i
przejedzie jako pierwszy.

Włączanie się do ruchu z drogi gruntowej

Kiedy wjeżdżamy na drogę twardą z drogi gruntowej
to włączamy się do ruchu, czyli musimy ustąpić pierwszeństwa
innym użytkownikom drogi, którzy są już w tym ruchu.

Taka sama sytuacja będzie również, kiedy wyjeżdżamy ze
strefy zamieszkania, także włączamy się do ruchu i musimy
wszystkich przepuścić.



Również włączamy się do ruchu, kiedy wyjeżdżamy z terenu prywatnego,
na przykład: z ogródka lub kiedy wyjeżdżamy z parkingu,
włączamy się do ruchu i ustępujemy pierwszeństwa
pojazdom, które już są w tym ruchu, czyli
poruszają się po drogach publicznych.

W tej sytuacji kierujący pojazdem (1)
znajdujący się na drodze gruntowej
nie ma pierwszeństwa przed pojazdem, który
jedzie z naprzeciwka (2) i
który jedzie z lewej strony (3), więc musi
przejechać jako ostatni.

Kiedy możemy używać światła drogowe

Światła drogowe możemy używać na nieoświetlonych drogach
w okresie od zmierzchu do świtu.
W ustawie nie ma żadnego przepisu mówiącego, że
musi być to teren niezabudowany.

Można włączać światła drogowe na terenie zabudowanym, jeśli
nie oślepimy nikogo, droga jest nieoświetlona i jest ciemno.



Kierujący pojazdem
w czasie jazdy może używać świateł drogowych, jeśli są
spełnione wszystkie wymienione wcześniej warunki.
(Droga jest nieoświetlona, jest ciemno, nie oślepimy nikogo).

Kierujący pojazdem nie musi używać świateł drogowych, może
jechać na światłach mijania.

Kierujący pojazdem musi używać świateł mijania, jeśli
nie używa świateł drogowych.

Jakie światła możemy włączyć w czasie deszczu

W warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza
(deszcz, mgła) powinniśmy mieć w czasie jazdy włączone światła mijania lub światła przeciwmgielne przednie, albo
oba te światła jednocześnie.

Istnieje przepis mówiący, że nie możemy powodować szkody
u innych uczestników ruchu.
Oznacza to, że jeżeli wjedziemy w kałużę i
ochlapiemy pieszego, powodujemy u niego szkodę.



(Na egzaminie na prawo jazdy skończyłoby się to wynikiem negatywnym,
Poza tym możemy przez to także dostać mandat).

Ustawa zawsze zobowiązuje nas do zachowania
szczególnej ostrożności w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza
(mgła, deszcz, zadymienie).

Rys.:
W sytuacji dużych opadów deszczu
kierujący pojazdem (1) powinien mieć
włączone światła mijania lub przeciwmgłowe przednie, albo
oba jednocześnie.
Powinien także jechać powoli, aby nie ochlapać pieszych.
Jeśli nie jest możliwa zmiana pasa ruchu
(na innym pasie znajduje się pojazd),
w tej sytuacji należy wjechać ostrożnie w kałużę, a wtedy nikogo
nią nie ochlapiemy.

(W testach egzaminacyjnych na Prawo jazdy
przy pytaniu, co powinien zrobić kierowca w czasie
jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, oprócz
włączonych świateł mijania lub przeciwmgłowych, powolnej jazdy, aby
nie ochlapać pieszych należy zaznaczyć
także odpowiedź o zachowaniu szczególnej ostrożności).

Omijanie pojazdu we mgle. Jak należy się zachować?

Jak należy zachować się na drodze podczas omijania pojazdu we mgle
na terenie niezabudowanym?



Rys.:
Na ilustracji mamy pokazaną tabliczkę informującą
o rozpoczęciu się granicy danej miejscowości, ale nie mamy
tabliczki mówiącej o tym, że zaczyna się teren zabudowany,
co oznacza, że teren jest niezabudowany.
Na rysunku widać, że samochód (1) wyprzedza we mgle, czyli
w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, a więc
musimy zachować szczególną ostrożność.
Kiedy znajdujemy się na terenie niezabudowanym i
omijamy jakiś pojazd, jesteśmy zobowiązani do dawania
krótkotrwałych sygnałów dźwiękowych.

Możemy włączyć światło przeciwmgielne tylne
pod warunkiem, że widoczność spada na mniej niż 50 m .
Jeśli chodzi o włączanie świateł drogowych we mgle to,
nie ma to sensu, bo to tak jakbyśmy oświetlili sobie ścianę mgły,
przez którą nie będziemy nic widzieć.
Poza tym nie wolno także oślepiać światłami innych uczestników ruchu.

Rys.:
W sytuacji, podczas omijania we mgle, kierujący pojazdem silnikowym (1)
powinien dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe.
(Jeśli usłyszymy we mgle krótkie trąbienie, może to oznaczać, że
ktoś kogoś wyprzedza lub omija i trzeba zachować szczególną ostrożność).
Kierujący pojazdem (1) może mieć włączone tylne światła przeciwmgłowe
pod warunkiem, że widoczność spada na mniej niż 50 m .


Kierujący pojazdem numer (1) nie powinien mieć
włączonych świateł drogowych.
Musi mieć włączone światła mijania lub przeciwmgielne przednie,
albo może używać ich równocześnie.

Zielone światło na skrzyżowaniu dróg nie zwalnia od odpowiedzialności

W sytuacji, kiedy na skrzyżowanie wjeżdża
ze strony lewej lub prawej pojazd na tzw.
„wczesnym” czerwonym czy „późnym” żółtym z dużą prędkością
możemy się zderzyć.

Jeśli takie zdarzenie nastąpi podczas zdawania egzaminu
na prawo jazdy, czyli wjedziemy na skrzyżowanie bez zastanowienia
nad sytuacją na drodze przez co możemy dopuścić do wypadku,
nie zdamy egzaminu, a także w późniejszym czasie, kiedy mamy już prawo jazdy nie będziemy zwolnieni od ewentualnej odpowiedzialności karnej.



Kiedy zbliżamy się do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i mamy zielone światło to nic nie zwalnia nas-użytkowników ruchu
z odpowiedzialności i obowiązku zachowania szczególnej ostrożności
na tym skrzyżowaniu.
(Nie może być takiej sytuacji, że zapala się zielone światło i my
nie patrząc, co się dzieje na drodze ze strony lewej lub prawej
wjeżdżamy na skrzyżowanie).

Należy zwracać szczególną uwagę na samochody wjeżdżając
na skrzyżowanie
(wiedzieć, co się dzieje z prawej i lewej strony).
Nie wolno gwałtownie wjeżdżać na skrzyżowanie nawet
jeśli mamy zielone światło bez wcześniejszego rozeznania
w sytuacji na drodze.

Rys.:
W sytuacji, kiedy kierujący pojazdem (1) widzi
wjeżdżający na skrzyżowanie z dużą prędkością pojazd (2)
powinien rozpocząć hamowanie.
(Nie powinien natomiast zwiększać prędkości i przejeżdżać przed pojazdem (2),ponieważ zielone światło nie upoważnia do wtargnięcia na skrzyżowanie
bez wcześniejszego rozeznania w sytuacji na drodze).

Jak nie zawracać po lewej stronie drogi

Błędem byłoby zawracanie za pomocą bramki po lewej stronie w sposób, który przedstawię tutaj na filmiku. Ustawiasz się do osi jezdni, to jest oczywiście prawidłowo, ale kiedy ten wjazd w bramkę następuje pod małym kątem, zbyt blisko lewej strony, okaże się, że później będzie problem z wyjazdem. Zawsze staraj się ustawić po prawej stronie, kiedy zawracasz, żeby tutaj mieć miejsce na koła samochodu wykręcającego.

Nie było jak mocno pokręcić kierownicą, więc tak jakby wjechaliśmy w bramkę i prawie, że na wprost wycofaliśmy się. Auto powinno być już wykręcone, żeby można było łatwo pojechać w lewo. Przez takie ustawienie ono nam się tutaj zablokuje, na tym krawężniku.






Ponieważ czytasz ten artykuł, zainteresuje Ciebie 
też obszerny, pełny materiał na temat zawracania:
Zawracanie, na egzaminie państwowym na prawo jazdy!

Nieudane zawracanie samochodu po prawej stronie drogi

Wystrzegaj się parkowania w taki sposób, po prawej stronie, gdzie wjeżdżasz od razu w bramkę, maksymalnie przy stronie prawej, w tym miejscu.

Dlatego, że zaraz potem, jak będziesz chcieć wyjechać, to po prostu twój samochód zawiesi się tutaj na krawężniku.

Skręt będzie słaby, ty masz wrócić od razu na odpowiedni pas ruchu, po którym chcesz się poruszać. I może być taka sytuacja, że po prostu tutaj się nie wyrabiasz w zakrętach. Nie powinno tak być.





Ponieważ czytasz ten artykuł, zainteresuje Ciebie 
też obszerny, pełny materiał na temat zawracania:
Zawracanie, na egzaminie państwowym na prawo jazdy!

Zawracanie prawidłowe w bramce po prawej stronie (z użyciem infrastruktury drogowej)

Aby zawrócić prawidłowo, z wykorzystaniem infrastruktury drogowej, na przykład po prawej stronie, ustaw się tak jak do skrętu w prawo, czyli zjedź możliwie blisko prawej strony. Daj kierunkowskaz w prawo i nie zjeżdżaj od razu do zatoczki, tylko wjedź trochę głębiej.

Możesz ustawić auto pod większym kątem, niż prostopadle, bo to nie jest parkowanie, Ty tu wjeżdżasz tylko po to, żeby za chwilę wyjechać. Dlatego właśnie należy ustawić samochód bliżej tej strony, żeby tu mieć miejsce na koła, które będą mocno skręcone podczas wyjeżdżania do tyłu.

Wyjeżdżasz oczywiście, jeżeli możesz, od razu na swój pas ruchu, później jedziesz do przodu.






Ponieważ czytasz ten artykuł, zainteresuje Ciebie 
też obszerny, pełny materiał na temat zawracania:
Zawracanie, na egzaminie państwowym na prawo jazdy!

Skręt w lewo przed środkiem wykonany prawidłowo

Na tego typu skrzyżowaniach zawsze skręcamy przed środkiem. I trzeba przede wszystkim upewnić się, czy auto, które jedzie z tyłu, nie wjedzie na skrzyżowanie na wprost, tak, żeby je jeszcze przepuścić, a nie zajeżdżać mu drogę


Nieprawidłowy skręt w lewo w ruchu miejskim i na egzaminie na prawo jazdy

W tej sytuacji skręt za środkiem jest nieprawidłowy i skończy się zablokowaniem całego skrzyżowania.


Miejsce zatrzymania przy skrecie w lewo

Zwróć uwagę na prawidłowe miejsce zatrzymania. Zatrzymujesz się troszkę wcześniej, aby móc na prostych kołach ruszyć do przodu i dopiero wykręcić w lewo przed środkiem.


Prawidłowy skręt w lewo bez pasa zieleni

Jak skręcić w lewo

Samochód mający pierwszeństwo przejazdu skręca przed środkiem.

Samochód jadący z dołu nie wjeżdża jeszcze pod prąd, czeka, aż przejedzie auto z naprzeciwka na wprost.


Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym, pojazdy i tramwaj

Na skrzyżowaniu równorzędnym przepuszczamy pojazdy nadjeżdżające ze strony prawej, czyli na przykład samochody, motory, rowery.

Ale jeżeli chodzi o tramwaj jako pojazd szynowy, przepuszczamy go bez względu na to, z której strony nadjeżdża.

Wjazd w tempo na skrzyżowaniu

Przed skrętem w lewo zatrzymaj się nie na środku skrzyżowania tylko trochę wcześniej, tak jak tutaj zaznaczyłem i koniecznie zatrzymaj się na prostych kołach. Tak jakby w tempo ruszysz do przodu i wykręcisz w lewo.


Prawidłowe zatrzymanie przy słupku na skrzyżowaniu równorzędnym

Kiedy na skrzyżowaniu tego typu próbujesz skręcić w lewo i zatrzymasz się do wysokości słupka, wtedy nie ma takiej obawy, że nadjedzie coś z prawej strony i będzie wymuszenie pierwszeństwa.


Jak nie oblać na skrzyżowaniu równorzędnym

Kiedy na skrzyżowaniu równorzędnym chcesz skręcić w lewo i zatrzymujesz się po to, aby przepuścić samochody z naprzeciwka, zatrzymaj się koniecznie nie dalej niż znajduje się słupek na tym skrzyżowaniu.

W przeciwnym wypadku może się okazać, że jeszcze kogoś trzeba z naprzeciwka będzie przepuścić, a w tym czasie przyjedzie ktoś ze strony prawej. Dojedzie do ciebie, ty mu zablokujesz przejazd i jest to wymuszenie pierwszeństwa, koniec egzaminu.


Prawo jazdy i skrzyżowanie równorzędne, co zrobić gdy się zablokuje

Gdy wjeżdżamy na skrzyżowanie równorzędne i są inne samochody, tak, że każdy ma po swojej prawej kogoś do przepuszczenia, wtedy jeden z samochodów no musi zadecydować i pojechać. Ale ty jako kursant, na pewno to nie będziesz ty.

Koniecznie poczekaj, aż do momentu, kiedy będziesz mieć wolną prawą stronę, a inni kierowcy na pewno szybko przejadą i skrzyżowanie się rozładuje.


Koła zawsze muszą być ustawione na wprost jeżeli skręcasz w lewo

Kiedy oczekujesz na możliwość skrętu w lewo na skrzyżowaniu, to obowiązkowo ustaw koła do jazdy na wprost. W przeciwnym razie, jeżeli przypadkiem jakieś auto jadące z tyłu uderzy cię, to zostaniesz wepchnięty na przeciwległy pas ruchu i może dojść do wypadku.

Jeżeli koła będą ustawione prosto, to po uderzeniu w tył auto ma szansę pozostać na swoim pasie ruchu i uniknąć czołowego zderzenia.


Pieszy nie moze przechodzic przez wydzielone torowisko

Przypominam, że pieszy nie może przechodzić przez torowisko wydzielone z jezdni poza wyznaczonym do tego przejściem.

Skręcając przepuść pieszych nawet gdy nie ma pasów

Skręcając na skrzyżowaniu w lewo pamiętaj, że puszczasz nie tylko samochody jadące z naprzeciwka, ale przepuszczasz też pieszych, którzy przechodzą. Piesi przechodzą powoli. I może być taka sytuacja, że pieszy zablokuje ci możliwość zjazdu ze skrzyżowania.

Idąc powoli wydłuży się czas i zdążą przyjechać auta z naprzeciwka, które zablokujesz.

Oczywiście musisz przepuścić pieszego, który przechodzi przez jezdnię na skrzyżowaniu nawet wtedy, kiedy nie ma narysowanych pasów.

Skrzyżowanie dróg i pierwszeństwo przejazdu z tramwajem

Na tym skrzyżowaniu pamiętaj, żeby przepuścić tramwaj. W lewo skręcasz przed środkiem.

Jazdy doszkalające Wrocław

Zanim zdecydujesz się na kupno jazd doszkalających przemyśl kilka kwestii. Przede wszystkim czy one na pewno są Ci potrzebne? Nie jestem przeciwnikiem doszkalania! Chodzi po prostu o to, że jeżeli te jazdy będą nieefektywne to tracisz tylko czas i pieniądze (40-45zł za godzinę jazdy z instruktorem?)

Przygotowałem filmik o jazdach doszkalających: Jazdy doszkalające, zastanów się zanim kupisz.

Kupując doszkalanie we Wrocławiu czy jakimkolwiek innym mieście zwróć uwagę na to jak zajmuje się Tobą instruktor. Czy cię olewa czy faktycznie pracuje nad Tobą aby dobrze Cię doszkolić!

Jazdy doszkalające to prawdziwa żyła złota

Dla szkół, jazdy doszkalające, to jest prawdziwa żyła złota. Ciężko się doliczyć w skarbówce, ile było tych dodatków, ponieważ teoretycznie można ich nie zarejestrować.


Oczywiście, teoretycznie mówię, nie mówię, że ktoś to robi. Jeżeli kupujesz pięć godzin po nie zdanym trzecim egzaminie, no to wtedy faktycznie trzeba to zapisać i trzeba wystawić rachunek. Ale w branży nazywa się dodatki „złotymi godzinami”. Bo to właśnie tutaj widać, dlaczego. Dodatkowo kursanta jest bardzo łatwo przekonać do dodatków, to widać w szkołach. Po prostu kursancie, musisz kupować dodatki i kursant te dodatki kupuje.

Uważam, że dodatki można a nawet trzeba kupować, ponieważ większość kursantów ich potrzebuje! Ale ważne aby te Jazdy dobrze wykorzystać.

Tutaj mam filmik, który Ci powie jak rozpoznać kiedy instruktor zwraca na Ciebie uwagę na doszkalaniu: Jazdy doszkalające

Czy powinieneś kupić Jazdy doszkalające

to w takim razie musi kupować jazdy doszkalające? Jeżeli ciągle robisz błędy takie same, i mam tu na myśli nie, ze zdarza ci się trzy razy na godzinę zrobić jakiś błąd, tylko ciągle, nie przejedziesz jednej minuty, żeby czegoś nie zepsuć tak porządnie, to faktycznie, te jazdy doszkalające są ci potrzebne, bo egzamin po prostu się nie uda.
Ale, jeżeli robisz nawet kilka błędów, dość istotnych: wymuszenie, spowodowanie zagrożenia, to tutaj będzie klucz do zrozumienia tematu, czyli komu jazdy doszkalające są potrzebne, a kiedy jesteś naciągany na wydawanie dużej ilości pieniędzy. Robienie błędów nie oznacza, ze nie możesz iść na egzamin. To jest bardzo ważne, żeby to zrozumieć. Jeżeli osiągniesz maksimum tego, co jesteś w stanie osiągnąć, to w tym momencie albo odpuść sobie temat prawa jazdy jeżeli jesteś za słaby, albo musisz zacząć chodzić na egzamin.
Jeżeli osoba przestaje robić postępy, to znaczy, że lepiej już nie będzie, czyli idź na egzamin, ewentualnie sobie odpuść. Ale raczej, większość osób po prostu niech idzie na ten egzamin. Bo nie ma szans, żebyś ty przerobił tysiąc godzin, dwa tysiące godzin i więcej. Jeżeli osiągniesz na przykład w czterdziestej piątej godzinie maksimum twoich możliwości, to w pięćdziesiątej piątej godzinie będziesz biedniejszy o te czterysta pięćdziesiąt złotych, a wcale nie będziesz miał znacznie więcej umiejętności. Doświadczenie i umiejętności nabywamy, a zresztą to widać, że kierowcy po dwudziestu, trzydziestu latach kiepsko jeżdżą, więc nie ma szans, żebyś ty był idealny na kursie, który trwa trzydzieści godzin plus ewentualne dodatki.
Czyli kluczem do zrozumienia tematu jest dojść do maksimum tego, co jesteś w stanie osiągnąć. Nie musisz jeździć perfekcyjnie, żeby iść i zdać egzamin, bo nikt nie jest w stanie jeździć perfekcyjnie.

Jazdy doszkalające – sprawdź czy instruktor poświęca Ci wystarczająco dużo uwagi

Na co powinien zwracać uwagę instruktor kiedy robisz u niego Jazdy doszkalające? Odpowiedzmy sobie na pytanie, co ty musisz potrafić, żeby być gotowym na egzamin?

Musisz to widzieć, żeby być w stanie ocenić, czy instruktor naciąga cię, czy wszystko jest w porządku, czy faktycznie te dodatki są ci potrzebne. Takie proste rzeczy, które świadczą o tym, czy ty już jesteś gotowy – zerkanie w lusterka. Jedziesz, patrzysz w lusterko środkowe. Przed hamowaniem, w czasie jazdy co jakiś czas po prostu oprócz tego, co jest z przodu i po bokach, zerknij sobie w lusterko. Przed hamowaniem, przed zmianą pasa ruchu, przed wykonaniem jakiegoś zakrętu. Przed zmianą pasa ruchu sprawdź też „Martwe pole”. To jest szczegół, ale on jest niezbędny. Nie da się zmienić pasa, jeżeli nie sprawdzimy, czy w martwym polu nie ma jakiegoś samochodu, roweru, czegokolwiek, skutera.

Jak sprawdzić czy instruktor dobrze się Tobą zajmuje na Jazdach doszkalających

Patrzenie na biegi absolutnie nie jest dopuszczalne. Kątem oka zawsze instruktor będzie to widział, czy ty patrzysz na biegi, czy nie. Więc jeżeli patrzysz, to on powinien ci zwrócić na to uwagę. Jeżeli nie zwraca uwagi, to albo jest już to bardzo zakorzenione w tobie, zły nawyk i nie ma sensu go tak jakby wykorzeniać.
Jeżeli po czterdziestu godzinach ty się cały czas patrzysz na te biegi, bo nikt ci wcześniej nie zwrócił uwagę, a to, jakby już się mleko rozlało. Nie da się nic z tym zrobić, lepiej odpuścić temat. Ale instruktor powinien ci zwrócić na to uwagę. Jeżeli da się to wyeliminować, to zróbcie to. Jeżeli nie da, to faktycznie, temat odpuścimy.

Czy prawidłowo potrafisz zredukować bieg na Jazdach doszkalających?

No, bez tego egzamin się nie odbędzie, bo trzeba będzie skręcić. Prawidłowa redukcja, czyli najpierw noga z gazu i przyhamowujesz tylko hamulcem, później dochodzi sprzęgło, dajesz bieg drugi i potem dodajesz gaz i puszczasz powoli sprzęgło tak, żeby auto nie szarpało.

Jeżeli potrafisz zredukować w taki sposób, że jedziesz, zwolnisz, i później jedziesz już na drugim biegu bez szarpnięcia, to redukcja jest prawidłowa. Jeżeli szarpie za każdym razem, no to powiem ci tak, egzaminator wścieknie się na sto procent, jak za czwartym razem znowu rzucisz nim przed jakimś skrętem. Wtedy masz wielkiego minusa, i egzaminator nie szuka w tobie jak zrobić, żebyś ty zdał, tylko szuka, co tak naprawdę przeważa, żebyś ty nie zdał egzaminu. Czyli prawidłowa redukcja to jest podstawa sukcesu.
Zobacz film o jazdach doszkalających: Jazdy doszkalające

Jazdy doszkalające w dobrej cenie?

Jak już się zdecydujesz na to, żeby robić jakieś doszkalanie, poproś o rabat w szkole, zazwyczaj go dostaniesz. Tylko nie proś o to sekretarki, bo ona po prostu nie może takiej decyzji ponieść, podjąć, ale poproś szefa czy kierowniczkę, zawsze te trzy złote możesz urwać, czyli zapłacisz czterdzieści dwa, zamiast czterdzieści pięć, no to, przy tych dwóch godzinach lekcyjnych zawsze te parę złotych ci odejdzie.

Przydatne porady o jazdach doszkalających znajdziesz tutaj

Czyli przy dziesięciu godzinach to jedenasta gratis, można w cudzysłowie by tak powiedzieć. Po prostu, no dwie minuty roboty cię to kosztuje, a pięć dyszek możesz w cudzysłowie zarobić.

Czy jeździć na jazdach doszkalających z różnymi instruktorami?

Z kim jeździć na doszkalaniu? W ogóle w czasie kursu z różnymi instruktorami, są dwie szkoły. Jedni mówią tak, bo egzaminator jest i tak obcą osobą, więc przyzwyczaisz się do innych osób. Ja mówię, że nie, bo ci pomieszają w głowie i to jest prawdziwe, to się zawsze sprawdza.

Lepiej jest po trzydziestu godzinach iść na egzamin, nawet jeżeli potrzebujesz doszkalania, niż doszkalać się przez dziesięć godzin i każde dwie godziny robić z innym instruktorem. Nawet, jeżeli jeden instruktor powie ci rozwiązanie, które nie jest najlepsze, to jest…, ale powie ci je konkretnie, to jest bardziej cenne, niż pięciu instruktorów powie ci swoje złote super metody najlepsze na świecie, a każdy powie coś innego. Pomiesza ci się, i w ogóle później nie wiesz, co robić.

Zobacz moją opinię o jazdach doszkalających tutaj

Czy brać Jazdy doszkalające w dniu egzaminu na prawo Jazdy?

Dwie godziny w dniu egzaminu, to jest obowiązkowo. Zawsze kup dwie godziny w dniu egzaminu, ale nie po to, żeby nauczyć się nowych rzeczy, tylko po to, żeby się uspokoić i rozgrzać.

Żaden biegacz na setkę z marszu nie pobiegnie, ty musisz troszkę pojeździć, bo inaczej wejdziesz na egzaminie do auta na dzień dobry i na dzień dobry coś zepsujesz.  Zawsze tak jest, że jak kursant przychodzi, przez pierwsze dziesięć minut zrobi pełno błędów, przez kolejne dziesięć minut już trochę się skupi i uspokoi a później jeździ perfekcyjnie. Ale co z tego, jeżeli pójdziesz na egzamin, zrobisz pierwszy błąd po dwudziestu sekundach i egzamin się skończy. Musisz się rozgrzać, czyli musisz koniecznie wziąć jazdy dodatkowe w dniu egzaminu. Czyli nie umawiaj się na ósmą na egzamin, umów się na dziesiątą, o. A na jazdy doszkalające na ósmą i o dziewiątej pięćdziesiąt skończysz sobie jazdę pod WORDem.

Zawracanie z użyciem infrastruktury drogowej po lewej stronie (prawidłowe)

Możesz dostać na egzaminie też polecenie, aby zawrócić w wyznaczonym miejscu, na przykład zawrócić z wykorzystaniem infrastruktury drogowej. Infrastruktura drogowa to jest wszelkiego rodzaju bramki, podjazdy, zatoczki. Jeżeli masz zawrócić za pomocą wyznaczonej bramy po lewej stronie, ustawiasz się w osi jezdni tak, jak do skrętu w lewo.

Ważne jest, aby podjechać dość głęboko tej zatoczki, żeby…, tej bramki, żeby ustawiać się po jej prawej stronie. Zaraz będzie widać dlaczego.




Dajesz kierunkowskaz, przepuszczasz oczywiście wszystkie inne pojazdy, na maksa mocno kręcisz w lewo i wjeżdżasz do końca swojej bramki.

Możesz ustawić auto jeszcze mocniej, niż pod kątem prostym po to, żeby było ci łatwiej do tyłu wyjechać.

Dlatego musisz ustawić samochód bliżej prawej strony, ponieważ kręcąc koła na maksa w prawo jadąc do tyłu ten bok auta będzie ci wyjeżdżał w tą stronę. Jakby się ustawić samochodem blisko tej strony, no to tutaj są na przykład krawężniki, kamienie, i nie da się za bardzo cofnąć. I wtedy jechalibyśmy do tyłu tutaj, a jedziemy tutaj.

W miarę możliwości oczywiście ustawiasz się od razu na swoim pasie ruchu i jedziesz do przodu.



Ponieważ czytasz ten artykuł, zainteresuje Ciebie 
też obszerny, pełny materiał na temat zawracania:


czwartek, 27 stycznia 2011

Skrzyżowanie i pierwszeństwo przejazdu wobec pieszych

Przypominam, że mimo, iż masz zielone światło do jazdy na wprost, to skręcając w prawo musisz przepuścić pieszych, a skręcając w lewo musisz przepuścić auta jadące z naprzeciwka i musisz przepuścić pieszych, nawet, jeżeli przechodzą bez przejścia dla pieszych.


Jak wyszukać konkretne informacje na tym Blogu

1.) Używaj etykiet!
Etykiety to jakby grupy tematyczne. Np. Jeżeli interesuje Ciebie zawracanie to kliknij etykietę "zawracanie" i wtedy dostaniesz listę wszystkich postów, w których mówię coś na ten temat!


2.) Użyj przycisku CTRL+F
i po prostu wpisz co Ciebie interesuje - znajdziesz jeżeli słowo występuje na stronie


3.) Zapisz się na moją listę adresową!
Dostaniesz materiały jakich nie znajdziesz na blogu!!


Zobacz wyselekcjonowane porady o nauce jazdy! , - Tylko najbardziej wartościowe i unikalne treści, ważne przed egzaminem.
Aby dostać te dodatkowe materiały za free wypełnij formularz:

Imię: Email:

Nakaz jazdy na wprost


Znak - nakaz jazdy na wprost informuje nas, że
mamy jechać na wprost na najbliższym skrzyżowaniu
od ustawienia tego znaku lub w innym miejscu, które
wystąpi przed skrzyżowaniem, jeżeli istnieje na nim możliwość zmiany kierunku jazdy.



Rys.:

Oznacza to, że w tej sytuacji kierujący pojazdem ma obowiązek
jazdy na wprost przed najbliższym skrzyżowaniem, w miejscu
gdzie występuje możliwość zmiany kierunku, a jeśli wcześniej nie było możliwości zmiany kierunku jazdy, kierujący jest zobowiązany jechać na wprost na najbliższym skrzyżowaniu.
Znak – nakaz jazdy na wprost obowiązuje do miejsca, gdzie można zmienić kierunek jazdy albo do skrzyżowania.

0.Kliknij przycisk poniżej i podziel się ze znajomymi:

Co to znaczy, pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka


Znak – pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka.
Znak ten oznacza zakaz wjazdu lub wejścia na odcinek jezdni, który
jest zwężony, jeśli zmusiłoby to pojazd nadjeżdżający z naprzeciwka do zatrzymania się.

Oznacza to, że jeżeli jedziemy, a naprzeciw nas jedzie inny pojazd,
tj.: rower czy motocykl, ale my oraz inny pojazd
zmieścimy się na tej drodze, to możemy jechać bez zatrzymywania się.
Trzeba jednak zwracać uwagę, aby nie utrudniać ruchu
pojazdowi z naprzeciwka.



Rys.:

W tej sytuacji kierujący samochodem osobowym może wjechać
na most, ponieważ jest możliwy jednoczesny przejazd obu pojazdów, a więc nie musi zatrzymać się przed mostem.
Kierowca samochodu osobowego jest uprzedzony o zwężonym odcinku jezdni, co wynika z definicji znaku.
(Na zdjęciu – znak zabrania wjazdu lub wejścia
na zwężony odcinek jezdni).

0.Kliknij przycisk poniżej i podziel się ze znajomymi:

Pułapka związana ze krzyżowaniem drogi z pierwszeństwem przejazdu i tramwajem


Pamiętaj, że skręcając w lewo na skrzyżowaniu, puszczasz nie tylko pojazdy z naprzeciwka samochodowe, ale też tramwaj.
Zanim wjedziesz pod prąd, popatrz daleko czy nie jedzie tramwaj, bo inaczej wjeżdżając pod prąd może się okazać, że musisz poczekać na tramwaj i go przepuścić.
W tym czasie nadjadą inne samochody z naprzeciwka, zablokujesz się.
To będzie wymuszenie i na pewno egzamin zostanie przerwany.


0.Kliknij przycisk poniżej i podziel się ze znajomymi:

Znak zakaz zawracania obowiązuje od miejsca ustawienia znaku do skrzyżowania włącznie

Znak „Zakaz zawracania” obowiązuje od miejsca ustawienia znaku
do najbliższego skrzyżowania włącznie.
Oznacza to, że nie wolno zawracać za tym znakiem na przykład
w miejscu, gdzie linia jest przerywana (na zdjęciu) ani na skrzyżowaniu.

Rys.:
W tej sytuacji kierujący pojazdem może jechać na wprost
na najbliższym skrzyżowaniu.



Kierujący pojazdem nie może zawrócić na odcinku od miejsca
umieszczenia tego znaku do skrzyżowania i nie może także
zawrócić na najbliższym skrzyżowaniu, ponieważ zabrania tego definicja znaku.



Ponieważ czytasz ten artykuł, zainteresuje Ciebie 
też obszerny, pełny materiał na temat zawracania:
Zawracanie, na egzaminie państwowym na prawo jazdy!

Znak zakaz skrętu wlewo zezwala na zawracanie przed skrzyżowaniem

W związku z tym, że znak „Zakaz skrętu w lewo” obowiązuje dokładnie na skrzyżowaniu, oznacza to, że przed tym skrzyżowaniem można skręcić w lewo, na przykład, kiedy jest wjazd na czyjś ogródek.
Możemy też zawrócić przed skrzyżowaniem, jeżeli nie będziemy
jeździć po liniach podwójnych ciągłych.

W tej sytuacji kierujący pojazdem może zawrócić przed skrzyżowaniem. Natomiast kierowca nie może zawrócić i nie może także skręcić w lewo na skrzyżowaniu.





Ponieważ czytasz ten artykuł, zainteresuje Ciebie 
też obszerny, pełny materiał na temat zawracania:
Zawracanie, na egzaminie państwowym na prawo jazdy!

Gdzie obowiązuje znak zakaz skrętu w lewo

Znak „Zakaz skrętu w lewo” czy także
znak „Zakaz skrętu w prawo” przede wszystkim obowiązuje
na skrzyżowaniu.

Rys.:
(Znak „Zakaz skrętu w lewo”)Nie obowiązuje od miejsca ustawienia znaku, ale dopiero na skrzyżowaniu.

Znak widoczny na zdjęciu zabrania skrętu w lewo i
jednocześnie zawracania na skrzyżowaniu.




Oznacza to, że za znakiem, ale przed skrzyżowaniem
wolno skręcić w lewo na przykład na podjazd lub
też zawrócić.

W tej sytuacji kierujący pojazdem nie może skręcić w lewo
na skrzyżowaniu. (Poprawna odpowiedź w teście).

Znak stop nigdy nie wyznacza miejsca zatrzymania

Kiedy mamy skrzyżowanie oznaczone znakiem „Stop”
zawsze należy się zatrzymać. Znak „Stop” nigdy nie wyznacza miejsca zatrzymania.

Miejsce zatrzymania powinno nastąpić w punkcie, gdzie jest
linia bezwzględnego zatrzymania.



Jeżeli nie ma linii bezwzględnego zatrzymania, należy zatrzymać się
w miejscu, gdzie jest dobra widoczność, czyli
bliżej krawędzi jezdni lub kilka metrów wcześniej jeśli widoczność jest korzystna.

Jeżeli znak „Stop” znajduje się przed torami tramwajowymi, to
należy zatrzymać się przed tymi torami.

Jeśli znak „Stop” znajduje się przed torami kolejowymi, to
miejsce zatrzymania wyznaczy krzyż na jezdni.

Rys.:
W tej sytuacji kierujący pojazdem powinien zatrzymać pojazd
w miejscu wyznaczonym linią na jezdni.

Skrzyżowanie drogi podporządkowanej oznaczonej znakiem stop i drogą z pierwszeństwem przejazdu

Na skrzyżowaniu drogi z pierwszeństwem przejazdu
z drogą podporządkowaną oznaczoną znakiem „Stop”
trzeba zrobić kilka czynności:
Na pewno należy się zatrzymać.
Znak „Stop” nie zezwala na wjazd na skrzyżowanie
bez zatrzymania.

Po zatrzymaniu trzeba ustąpić pierwszeństwa pojazdom
jadącym drogą z pierwszeństwem.
Zatrzymanie powinno nastąpić w miejscu wyznaczonym
lub w takim, w którym jest odpowiednia widoczność.



(Rys.) - Miejsce wyznaczone przez linię bezwzględnego zatrzymania
w tym punkcie.

Rys.:
W tej sytuacji, dojeżdżając do skrzyżowania, kierujący pojazdem powinien zachować szczególną ostrożność.
(We wszystkich pytaniach testowych odpowiedź
o zachowaniu szczególnej ostrożności to odpowiedź
prawidłowa i należy zawsze ją zaznaczać).

Kierowca pojazdu dojeżdżającego do skrzyżowania
ma zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania.
(Odpowiedź prawidłowa).

Natomiast sformułowaniem nieprawdziwym jest to, że kierowca
pojazdu, dojeżdżając do skrzyżowania może
wjechać na skrzyżowanie bez zatrzymania, jeżeli nie utrudni
ruchu innym pojazdom.
Jeżeli występuje znak „Stop” należy zatrzymać się w każdej sytuacji.

Zatrzymanie na drodze z poboczem (linia przerywana)

W przypadku drogi z poboczem z linią przerywaną
możemy zatrzymywać się na tym poboczu na czas poniżej 1 minuty
lub wykonać postój, czyli zatrzymać się na czas powyżej 1 minuty.

Pobocze służy do przejazdu niektórych pojazdów i
postoju pod warunkiem, że nie stwarza to zagrożenia.
(Pobocze - na ilustracji miejsce na drodze oznaczone
linią przerywaną.
Pozostała część to jezdnia).



Rys.:
W tej sytuacji dopuszcza się zatrzymanie i postój pojazdu na poboczu, a
zabrania zatrzymania na jezdni – (do tego celu służy pobocze!).

Dozwolone kierunki jazdy z sygnalizatorem kierunkowym S3

Sygnalizator S-3,czyli sygnalizator kierunkowy ze strzałkami
znajdujący się na skrzyżowaniu oznacza, że można jechać tylko
w takim kierunku, jaki wskazuje ten sygnalizator.

(Rys.) – W tym przykładzie na wprost i w lewo.
Nie wolno w takiej sytuacji zawracać chyba, że sygnalizator
wskazywałby strzałkę w dół.



Rys. (1) :

Sygnał ten dotyczy kierującego pojazdem skręcającego w lewo i
jadącego na wprost przez skrzyżowanie.

Rys.(2):

Sygnał ten oznacza zezwolenie na skręcenie w lewo oraz
jazdę na wprost przez skrzyżowanie.
Sygnał nie zezwala na zawrócenie dlatego, że
można jechać tylko w kierunku wskazanym przez strzałki sygnalizatora.
(Sygnalizator nie wskazuje strzałki w dół, która
pozwalałaby na zawracanie.

Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną i tramwajami

Na skrzyżowaniu, gdzie mamy włączoną sygnalizację świetlną
i tramwaj nasze pierwszeństwo - (pojazd numer 1) jest określone w następujący sposób:



Rys.:
Kiedy my (1) mamy zielone światło i jedziemy na wprost, to
mamy pierwszeństwo przed wszystkimi (nie będą tutaj przechodzić piesi).
Jeśli pojazd z naprzeciwka (3) skręca w lewo, to mamy
przed nim pierwszeństwo.
Jeżeli pojazd z naprzeciwka-tramwaj (2) skręca w lewo, to również
mamy przed nim pierwszeństwo.
Na skrzyżowaniu kierujący pojazdem (1) nie ustępuje
pierwszeństwa pojazdowi (2) i pojazdowi (3), czyli
przejeżdża jako pierwszy.

Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym z tramwajem

Na skrzyżowaniu równorzędnym przepuszczamy pojazdy nadjeżdżające ze strony prawej, czyli na przykład samochody, motory, rowery.
Ale jeżeli chodzi o tramwaj jako pojazd szynowy, przepuszczamy go bez względu na to, z której strony nadjeżdża.

Hierarchia ważności znaków i sygnałów drogowych

środa, 26 stycznia 2011

Skrzyżowanie równorzędne i słupek, jak należy przejechać

Aby rozwiać często pojawiające się wątpliwości na temat skrzyżowań równorzędnych ze słupkiem w środku. Można mijać ten słupek w taki sposób, żeby on był po naszej prawej stronie. Czyli można jechać przed słupkiem skręcając na przykład w lewo.
Słupek jest po to, żeby ułatwić ruch. Jeżeli jest duży ruch, to dużo łatwiej go objeżdżać naokoło, ale nie ma takiego obowiązku. Szczególnie, kiedy auto jest zbyt duże, to wtedy nawet trzeba jechać przed słupkiem. Taka sytuacja może być też, kiedy auto ma przyczepkę. 

Gdy wjeżdżamy na skrzyżowanie równorzędne

Gdy wjeżdżamy na skrzyżowanie równorzędne i są inne samochody, tak, że każdy ma po swojej prawej kogoś do przepuszczenia, wtedy jeden z samochodów no musi zadecydować i pojechać. Ale ty jako kursant, na pewno to nie będziesz ty.
Koniecznie poczekaj, aż do momentu, kiedy będziesz mieć wolną prawą stronę, a inni kierowcy na pewno szybko przejadą i skrzyżowanie się rozładuje.

Zawracanie z użyciem biegu wstecznego na egzaminie na prawo jazdy (prawidłowe zawracanie na 3)



W czasie egzaminu egzaminator może wydać polecenie zawrócić na szerokości danej drogi. Zawracanie ma być z użyciem biegu wstecznego. Jak to robisz?

Na drodze podjeżdżasz sobie do krawężnika. Droga jest zazwyczaj zbyt wąska, żeby można było zawracać w lewo z osi drogi, dlatego stajesz przy krawężniku. Jeżeli za tobą jest jakiś samochód – przepuść go, będzie ci się lepiej parkować, kiedy jest pusto.


Jeżeli masz kierunkowskaz w lewo włączony, no to wyłącz ten kierunkowskaz, żeby ten samochód z tyłu mógł cię ominąć. Możesz też włączyć kierunkowskaz prawy i zasygnalizować w ten sposób, że zjeżdżasz do krawężnika. Kiedy już jest pusto z naprzeciwka, z tyłu, dajesz kierunkowskaz w lewo, kręcisz kołami na maksa w lewo, najlepiej w miejscu, po to, by nie tracić miejsca na zawracanie i podjeżdżasz do samego krawężnika.
Musisz podjeżdżać bardzo powoli po to, aby nie uderzyć w krawężnik i nie najechać na niego. Bo wtedy byłoby…, no, egzaminator mógłby już mieć problem i chcieć przerwać egzamin.
Teraz kierownica na maksa w prawo, kierunkowskaz w prawo i powoli jedziesz do tyłu. Bardzo ważne jest, żeby jechać powoli i dokładnie oglądać się przez tylną szybę. Na to zwraca egzaminator uwagę, czy ty patrzysz, co się dzieje za tobą. Wyobraź sobie, że tutaj z tyłu ktoś chodzi, a ty musisz go wypatrzyć, żeby go po prostu nie rozjechać.
To jest bardzo ważne, bo spowodowanie zagrożenia poprzez niepatrzenie się też może zakończyć egzamin.
I teraz znowu, kierunkowskaz w lewo, na maksa kierownica w lewo i podjeżdżasz powoli. Tutaj jest niebezpieczny moment, właśnie z tym narożnikiem. Musisz jechać tak wolno, że jeżeli koła dotkną krawężnika, to żeby na niego nie wjechać. Wtedy robisz tak jakby jeszcze jedną korektę. Jeszcze cofasz i wykręcasz dokładnie. Jeżeli auto się zmieści, to oczywiście nie ma problemu.



Ponieważ czytasz ten artykuł, zainteresuje Ciebie 
też obszerny, pełny materiał na temat zawracania:
Zawracanie, na egzaminie państwowym na prawo jazdy!

0.Kliknij przycisk poniżej i podziel się ze znajomymi:

niedziela, 16 stycznia 2011

Jak wykonać parkowanie równoległe wjazd tyłem (zatoczka, koperta)? Najlepszy sposób!


Na tym filmiku zaprezentuję najlepszy sposób na wykonanie parkowania równoległego, wjazd tyłem, czyli zatoczki lub koperty. Na początek, parkowanie podzielimy na cztery etapy.


Ustawienie. Podjeżdżamy obok auta, który, przy którym będziemy parkować, tak, aby tył auta ustawić na wysokości naszego słupka przy kierowcy. Jeżeli podjedziemy za daleko, należy na prostych kołach się cofnąć. Odległość od samochodu, około pół metra do osiemdziesięciu centymetrów.


Następny etap; teraz ustawiamy odpowiedni kąt.* Kręcimy koła na maksa w prawo i jedziemy powoli do tyłu. Ustawienie kąta mierzymy za pomocą lewego lusterka. Odpowiedni kąt jest ustawiony wtedy, kiedy w lewym lusterku widać cały samochód, który jest za nami. Wtedy, jadąc na prostych kołach do tyłu zjeżdżamy do krawężnika, a nie do samochodu. Na prostych kołach teraz cofamy auto aż do momentu, kiedy nasze auto będzie około pół metra od krawężnika. Wtedy na maksa koła w lewo, i jedziemy powoli do tyłu. Auto powinno nam wjechać idealnie w zatoczkę, równolegle do krawężnika. Jeżeli tak się nie stanie, jedziemy powoli, aż koła oprą się, aż tylne koło oprze się o krawężnik. Wtedy zostaje tylko korekta, czyli na maksa koła w prawo, i podjeżdżamy do samochodu tyle, ile mamy miejsca. Na maksa koła w lewo, i cofamy, aż auto ustawi się już równolegle do krawężnika. W prawym lusterku będzie widać bardzo dobrze, kiedy nasze auto jest równolegle do krawężnika. Koła należy zostawić ustawione na wprost, i w tym momencie mamy już prawidłowo zaparkowany samochód.

0.Kliknij przycisk poniżej i podziel się ze znajomymi:

Spis wszystkich moich filmików z poradami o nauce jazdy.

narazie pusto

Zobacz kiedy parkowanie równoległe na egzaminie na prawo jazdy jest prawidłowe.

Ten filmik pokaże, kiedy parkowanie równoległe na egzaminie na prawo jazdy wykonane jest prawidłowo.

Auto ma być zaparkowane równolegle, oraz ma nie stwarzać zagrożenia w ruchu drogowym. Jeżeli te dwa warunki są spełnione, to auto zawsze zaparkowane jest prawidłowo. Tak, jak tutaj na rysunku, jest równolegle, nie stwarza zagrożenia, ponieważ nie wystaje bardziej niż inne pojazdy.


Koperta, czy też zatoczka, w której parkujemy, powinna mieć około dwóch długości twojego samochodu. Sposób na parkowanie, który ja przedstawiam, działa przy około półtorej długości już można parkować. Im więcej miejsca, tym oczywiście łatwiej. Jeżeli egzaminator, który powinien ci wskazać miejsce parkowania, wybierze za małą zatoczkę, to możesz poprosić o wybranie jakiejś większej, żeby było ci łatwiej zaparkować.

Ten samochód zaparkowany jest źle, ponieważ stwarza zagrożenie – wystaje bardziej niż inne pojazdy. I nie jest powodem tego, że jest źle zaparkowany to, że jest, dajmy na to, pięćdziesiąt, czy sześćdziesiąt centymetrów od krawężnika. Żaden przepis nie określa, ile centymetrów od krawężnika ma być zaparkowany samochód. Ma być tylko równolegle, i nie stwarzać zagrożenia. Gdyby te samochody stały tak samo daleko od krawężnika, jak ten, i ten zielony samochód mieściłby się w linii, to również byłby zaparkowany prawidłowo, nawet, jeżeli nie jest wystarczająco, wydawałoby się, blisko krawężnika. Proszę nie dać się wrobić w coś takiego, że słyszymy, ma być trzydzieści centymetrów, czy tam dwadzieścia i nie więcej, bo inaczej jest źle. To jest nie prawda.

Również prawidłowo zaparkowany samochód jest wtedy, kiedy on stoi bardzo blisko auta z tyłu lub z przodu, ale oczywiście tego nie polecam, bo nie ma takiej potrzeby, szczególnie, kiedy jest za blisko tego z przodu, nie ma możliwości wyjazdu. Zaparkujemy samochód tak, żeby bez cofania można było od razu do przodu wyjechać. Ustawmy auto na środku, jeżeli jest bardzo mało miejsca, to lepiej ustawić auto bliżej tego samochodu z tyłu.

Co wolno a czego nie wolno robić podczas parkowania równoległego na egzaminie na prawo jazdy?

Kilka słów na temat, jak wygląda prawidłowo zaparkowany samochód, co wolno, czego nie wolno robić podczas parkowania na egzaminie na prawo jazdy, czy też podczas nauki. Czy wolno kręcić kierownicą, kiedy stoimy w miejscu?

Bardzo częste pytanie, dużo ludzi mówi, że nie można. Można kręcić kierownicą, kiedy stoimy w miejscu, z tym, że nie jest to, powiedzmy, profesjonalne. Jak ktoś ma, nie ma doświadczenia, no to lepiej na egzaminie na prawko kręcić w miejscu, żeby zrobić lepiej manewr. Ponieważ często jest tak, że ktoś chce na siłę przedobrzyć i po prostu, w ciągu jakby parkować, no to zepsuje egzamin. Nie jesteśmy jeszcze doświadczeni, to jest trzydzieści godzin naszej jazdy, odpuśćmy sobie ten element, zróbmy dobrze parkowanie. Egzaminator nie ma podstaw, żeby się, w cudzysłowiu, „czepiać” kręcenia kierownicy w miejscu. Najważniejsze jest, żeby prawidłowo zaparkować samochód. Tak, że dajmy sobie odrobinę swobody, tak jakby.


Po zaparkowaniu koła należy koniecznie ustawić prosto. Z jakiego powodu? Przepis żaden nie reguluje, że należy to zrobić, jednak proszę sobie wyobrazić taką sytuacje, kiedy przychodzisz do samochodu, wsiadasz, zapalasz silnik i chcesz jechać, to w domyśle, podświadomie my czujemy, że mamy, ustawione koła prosto. Żeby nie było takiej sytuacji, to szczególnie przy parkowaniu prostopadłym pomiędzy autami, że gdy mamy koła ustawione do skrętu, naciskamy na gaz, chcemy ruszać, a nagle nam auto wykręca. Po prostu przyzwyczajmy się do tego, że zawsze koła stoją proste, i w ten sposób kiedyś się nie rozbijemy.

Dajmy na to, w tym przypadku: wsiadasz, chcesz wyjechać, i powiedzmy, że musisz cofnąć się najpierw, żeby zrobić sobie miejsce, jeżeli masz koła pokręcone, no to albo uderzysz w krawężnik, albo wyjedziesz na ulicę. Tak, że po prostu, dla bezpieczeństwa przyzwyczajmy się do ustawiania sobie kół po zakończeniu jazdy zawsze na wprost.

Dobrym zwyczajem jest, aby po zakończeniu parkowania ustawić biegi na luzie i zaciągnąć hamulec ręczny. To jest taki sygnał dla egzaminatora, że parkowanie zostało zakończone i że można je oceniać. Egzaminatorzy czasami mówią, żeby po prostu, jak pan, czy pani skończy parkować, proszę dać luz, zaciągnąć ręczny, ja mam sygnał, mogę oceniać. No bo, nie trzeba tego parkowania robić jakoś strasznie szybko, czasami trzeba zrobić korektę, kursant lubi się zastanowić, przypatrzyć, czy aby na pewno już skończył to parkowanie. Dlatego tak, zaciągnijmy ręczny, ustawmy na luz. Często też słyszę pytanie, czy wyłączyć silnik po zaparkowaniu samochodu, niektórzy kursanci, którzy przychodzą na doszkalanie do mnie, jak zaparkują auto, to wyłączają silnik. No, ale po co? Po co?  To jest egzamin, zaparkowaliśmy, za chwilę będziemy jechać dalej, a silnik zużywa się przede wszystkim podczas włączania. Nie ma sensu gasić silnika, chyba, że egzaminator powie, żeby tak zrobić – jeszcze się nie spotkałem z taką sytuacją.

spis treści duzy

Nakaz jazdy na wprost
Co to znaczy, pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka
Pułapka związana ze krzyżowaniem drogi z pierwszeństwem przejazdu i tramwajem
Znak zakaz zawracania obowiązuje od miejsca ustawienia znaku do skrzyżowania włącznie
Znak zakaz skrętu wlewo zezwala na zawracanie przed skrzyżowaniem
Gdzie obowiązuje znak zakaz skrętu w lewo
Znak stop nigdy nie wyznacza miejsca zatrzymania
Skrzyżowanie drogi podporządkowanej oznaczonej znakiem stop i drogą z pierwszeństwem przejazdu
Zatrzymanie na drodze z poboczem (linia przerywana)
Dozwolone kierunki jazdy z sygnalizatorem kierunkowym S3
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną i tramwajami
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym z tramwajem
Hierarchia ważności znaków i sygnałów drogowych
Skrzyżowanie równorzędne i słupek, jak należy przejechać
Gdy wjeżdżamy na skrzyżowanie równorzędne
Zawracanie z użyciem biegu wstecznego na egzaminie na prawo jazdy (prawidłowe zawracanie na 3)
Dozwolone kierunki jazdy z sygnalizatorem kierunkowym S3
Krótkie omówienie ronda
Spis wszystkich moich filmików z poradami o nauce jazdy.
Jak wykonać parkowanie równoległe wjazd tyłem (zatoczka, koperta)? Najlepszy sposób!
Zobacz kiedy parkowanie równoległe na egzaminie na prawo jazdy jest prawidłowe.
Co wolno a czego nie wolno robić podczas parkowania równoległego na egzaminie na prawo jazdy?
Jazdy doszkalające - prawdy i mity. Czy to w ogóle jest potrzebne?
Jak wykonać parkowanie na egzaminie państwowym na prawo jazdy wjazd po prawej stronie.
Prawidłowo zaparkowany samochód prostopadle na egzaminie na prawo jazdy
Pułapki podczas parkowania na egzaminie na prawo jazdy (prostopadłe)
Pułapki, które mogą nas spotkać podczas egzaminu na prawo jazdy część 1
Długi materiał o pułapkach egzaminacyjnych na egzaminie na prawo jazdy( cz. 2)
Parkowanie prostopadłe (przodem) na egzaminie państwowym na prawo jazdy.
Weź wiedzę:
Szkoły jazdy oszukują kursantów na jazdach doszkalających
"Pułapki egzaminacyjne" czyli jak egzaminator chce Ciebie wyrolować!!
Dużo darmowych materiałów mam dla Ciebie !
Pułapki egzaminacyjne cz. 2
Pułapki egzaminacyjne cz. 1
Jak nauczyć się 7 razy szybciej testów na prawo jazdy?
Skrzyżowanie A1
Skrzyżowania - sposoby przejazdu, pułapki, uwagi.
Parkowanie
Dla czego nie zdajemy egzaminu na prawo jazdy?
Ile realnie kosztuje prawo jazdy?
Jak wybrać najlepszą dla siebie szkołę jazdy?
Jak pamiętać o światłach, hamulcu, drzwiach?
Parkowanie prostopadłe przodem
Parkowanie równoległe wjazdy tyłem (zatoczka, koperta)
Nakaz jazdy na wprost
Spis treści: czyli lista prawie wszystkiego co umieściłem na blogu
Skrzyżowanie i pierwszeństwo przejazdu wobec pieszych
Zawracanie z użyciem infrastruktury drogowej po lewej stronie (prawidłowe)
Czy brać Jazdy doszkalające w dniu egzaminu na prawo Jazdy?
Czy jeździć na jazdach doszkalających z różnymi instruktorami?
Jazdy doszkalające w dobrej cenie?
Czy prawidłowo potrafisz zredukować bieg na Jazdach doszkalających?
Jazdy doszkalające – sprawdź czy instruktor poświęca Ci wystarczająco dużo uwagi
Czy powinieneś kupić Jazdy doszkalające
Jazdy doszkalające to prawdziwa żyła złota
Jazdy doszkalające Wrocław
Skrzyżowanie dróg i pierwszeństwo przejazdu z tramwajem
Skręcając przepuść pieszych nawet gdy nie ma pasów
Pieszy nie moze przechodzic przez wydzielone torowisko
Koła zawsze muszą być ustawione na wprost jeżeli skręcasz w lewo
Prawo jazdy i skrzyżowanie równorzędne, co zrobić gdy się zablokuje
Jak nie oblać na skrzyżowaniu równorzędnym
Prawidłowe zatrzymanie przy słupku na skrzyżowaniu równorzędnym
Wjazd w tempo na skrzyżowaniu
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym, pojazdy i tramwaj
Jak skręcić w lewo
Prawidłowy skręt w lewo bez pasa zieleni
Miejsce zatrzymania przy skrecie w lewo
Nieprawidłowy skręt w lewo w ruchu miejskim i na egzaminie na prawo jazdy
Skręt w lewo przed środkiem wykonany prawidłowo
Zawracanie prawidłowe w bramce po prawej stronie (z użyciem infrastruktury drogowej)
Nieudane zawracanie samochodu po prawej stronie drogi
Jak nie zawracać po lewej stronie drogi
Zachowanie się kierującego pojazdem w stosunku do autobusów wjeżdżających na drogę z przystanku
Hierarchia ważności znaków i sygnałów drogowych
Zasady pierwszeństwa przejazdu przez rondo z włączoną sygnalizacją świetlną i tramwajami
Tramwaj na rondzie ze znakiem ustąp pierwszeństwa przejazdu
Znak stop tak samo określa pierwszeństwo przejazdu jak znak ustąp pierwszeństwa
Tramwaj wyjeżdżający z drogi podporządkowanej
Znak ustąp pierwszeństwa przejazdu kontra znak stop
Skrzyżowanie, na którym droga z pierwszeństwem przejazdu skręca
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym plus tramwaj
Skrzyżowanie równorzędne oraz strefa zamieszkania
Rondo bez znaków mówiących o pierwszeństwie przejazdu
Skrzyżowanie równorzędne i tramwaj
Przecięcie się torów jazdy samochodu i tramwaju
Jakie są dupuszczalne prędkości na drogach ekspresowych
Dopuszczalne prędkości na terenie zabudowanym
Maksymalna dopuszczalna prędkość na drodze dwujezdniowej
Kto może wyłączyć światła w czasie postoju w korku
Czy można używać światła drogowe na oświetlonych drogach
Gdzie można prawidłowo zatrzymać się lub zaparkować
Kto ma pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu z włączoną sygnalizacją świetlną gdy tramwaj przecina naszą drogę
Włączanie się do ruchu z drogi gruntowej
Kiedy możemy używać światła drogowe
Jakie światła możemy włączyć w czasie deszczu
Omijanie pojazdu we mgle. Jak należy się zachować?
Zielone światło na skrzyżowaniu dróg nie zwalnia od odpowiedzialności