środa, 29 września 2010

Skrzyżowanie A1

Film 10 skrzyżowanie A1
Jak należy prawidłowo zatrzymać się na skrzyżowaniu równorzędnym podczas egzaminu państwowego na prawo jazdy, przy słupku aby uniknąć wymuszenia pierwszeństwa?



Film 11 skrzyżowanie A1
Skręcając w lewo lub w prawo na egzaminie na prawo jazdy należy przepuścić pieszych bez względu na to czy jest wyznaczone przejście dla pieszych.
Skręcając w lewo przepuszczamy również auta jadące z naprzeciwka! Pamiętaj, że pieszy może zablokować Ci możliwość zjazdu ze skrzyżowania i wtedy może dojść do wymuszenia pierwszeństwa przejazdu.



Skręcając w lewo lub w prawo na egzaminie na prawo jazdy należy przepuścić pieszych bez względu na to czy jest wyznaczone przejście dla pieszych.
Skręcając w lewo przepuszczamy również auta jadące z naprzeciwka! Pamiętaj, że pieszy może zablokować Ci możliwość zjazdu ze skrzyżowania i wtedy może dojść do wymuszenia pierwszeństwa przejazdu.


Skrzyżowania - sposoby przejazdu, pułapki, uwagi.


Tutaj wprowadziłem dokładniejszy podział na skrzyżowania, aby można się było w tym połapać:


1. Skrzyżowanie A1 -kliknij tutaj

0.Kliknij przycisk poniżej i podziel się ze znajomymi:

czwartek, 23 września 2010

Parkowanie


Wybierz rodzaj parkowania o jaki Ci chodzi:
1. Parkowanie równoległe wjazdy tyłem (zatoczka, koperta)
2. Parkowanie prostopadłe przodem

Ale to nie wszystko!
Poznaj 
Sytuacje i niespodzianki na drodze
przez które łatwo możesz oblać egzamin!!


 Zobacz koniecznie 
Kompendium wiedzy, czyli sprawdź czy aby na 100% instruktor pokazał Ci wszystko przed egzaminem! Bądź pewien, że nic Cię nie zaskoczy.
Zapisz się w poniższym formularzu:


Imię:
Email:

piątek, 17 września 2010

Dlaczego nie zdajemy egzaminu na prawo jazdy?


Na dwóch znanych portalach studente.pl oraz bankier.pl pojawił się, w fajny sposób napisany, artykuł pt:
"Zdać na prawo jazdy – tor przeszkód krok po kroku"

Przed ukazaniem się artykułu miałem przyjemność udzielić wywiadu Pani redaktor Oldze Bierut, na temat powodów oblewania egzaminu praktycznego przez kursantów.

Na dwóch znanych portalach studente.pl oraz bankier.pl pojawił się, w fajny sposób napisany, artykuł pt:

Tekst jest trochę śmieszny, trochę przerażający!

Tutaj znajdziesz całość:
www.studente.pl



www.bankier.pl




0.Kliknij przycisk poniżej i podziel się ze znajomymi:

Ile realnie kosztuje prawo jazdy?


Rozpoczynamy szkolenie teoretyczne:

     1. Przychodzę do szkoły jazdy: 1200zł
Kursy kosztują od 1200 do 1400zł. Trzeba pamiętać, że zazwyczaj dostaniesz zniżkę, rabat za to że np. jesteś uczniem czy studentem (50-100zł). Jeżeli szkoła ci nie zaproponuje takiej zniżki to wystarczy im przypomnieć (lub szukać innej szkoły). Często można się troszkę „potargować” o wyjściową cenę kursu ( lub chociaż o cenę ewentualnych jazd doszkalających, o czym jednak ludzie raczej nie wiedzą). Oczywiście większość szkół jazdy ma w ofercie płatności w ratach.
Przestrzegam przed szkołami, które oferują ekstra tanie szkolenie. Jeżeli kurs kosztuje mniej niż 1200zł to szkoła musi na czymś „przyciąć”! (np. na pensji instruktorów, na podatkach, na jakości samochodów) a to wszystko przełoży się oczywiście na postępy w nauce.
      2. Płacę lekarzowi : 50zł
W czasie szkolenia teoretycznego mamy 4 godziny wykładu z pierwszej pomocy. Przy tej okazji do porządnej szkoły jazdy zapraszany jest lekarz, u którego można na miejscu zrobić niezbędne badania. Płacimy za nie 50zł, czasami są one wliczone w cenę kursu (co się raczej nie zdarza).
      3. Testy egzaminacyjne : 5zł lub zobacz: www.poznajTESTY.pl
Tu już nie ma co przesadzać, szkoły najczęściej dają kursantom zestawy do nauki wliczone w cenę kursu (jeżeli tak nie jest to co to za szkoła?).


No i zaczynają się jazdy.. szkolenie praktyczne.

     4. Nieobecność : 50zł
Dla niezdyscyplinowanych kursantów może pojawić się dodatkowa kara za zapominanie o umówionych lekcjach z instruktorem. Jeżeli kursant umawia się na jazdę i nie może przyjść, oczywiste jest, że odpowiednio wcześniej informuje o tym swojego instruktora. Jeżeli tego nie zrobi np. do 16.00 dnia poprzedzającego to umówione godziny mu przepadają (bo przecież instruktor czeka) i trzeba je odkupić. Czasami kara jest umowna np. 15zł/h.
     5. Zgubiłem kartę: 20zł
Kursant dostaje na czas szkolenia kartę jazd, w której zapisuje się informacje o przebiegu szkolenia. Jeżeli ją zgubi to trzeba wypisać nową. Zazwyczaj kosztuje to max 20zł.
     6. Doszkalam się : 45zł/h
Gdy spędzimy już w aucie 30h (opłacone w cenie kursu) często trzeba poprawić umiejętności przed egzaminem państwowym. 90% kursantów potrzebuje godzin dodatkowych na doszkalanie i nie ma w tym nic złego. Dokupują oni średnio ok. 15h. za 675zł. (warto o tym pamiętać bo ta kwota może stanowić poważniejszy problem).
               

 Idziemy na egzamin.

     7. Teoria : 22zł
Za egzamin państwowy możemy zapłacić np. w okienku PKO. Tak się przypadkiem składa, że takie okienko znajduje się w Wordzie (tam gdzie zdajemy egz) i za wpłatę zapłacimy „jedyne” 3zł.          
     8. Praktyka : 112zł
To już jest trochę drogo więc opłaca się zdawać za pierwszym razem. Wpłata również „jedyne” 3zł.
      9.Zdałem!! 70zł 50gr
Ciesząc się ze zdanego egzaminu na prawo jazdy idziemy zapłacić 70zł 50gr za wyrobienie dokumentu. Możemy to zrobić na miejscu w Wordzie za „jedyne” 3zł.
   10. Odbieram moje prawo jazdy : 8zł
Po tygodniu, gdy nasz dokument jest już wyrobiony, idziemy do urzędu miasta i za 8zł możemy schować go do portfela.
Nareszcie! Teraz będziemy płacić już tylko mandaty..




Prawo jazdy to inwestycja na całe życie. Z powyższych obliczeń wynika, że minimalizując koszty wydamy na nie min 1 471zł , ale czasami będzie to nawet więcej niż 2 500 zł.
Tak czy inaczej w porównaniu z Europą u nas i tak jest tanio. Dla przykładu w Norwegii zapłacimy 15tys. zł, w Niemczech 4tys. euro a na Ukrainie jedyne 2tys. (oczywiście euro).


Życzę ekonomicznej nauki jazdy.
Michał Trąbski, instruktor nauki Jazdy.

Jak wybrać najlepszą dla siebie szkołę jazdy?

Szukając odpowiedniej szkoły jazdy warto pomyśleć o następujących kwestiach:

A) Wybór szkoły: (nudna część artykułu)
1) Warto sprawdzić zdawalność szkoły (na stronie wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego poszukaj aktualnego rankingu zdawalności, sprawdź www.wordy.pl). Oczywiście nie tylko najlepsza szkoła z tego rankingu jest warta uwagi ale te poniżej pewnego poziomu należy omijać szerokim łukiem, ponieważ dbają one jedynie o wynik finansowy a nie dobro kursanta.
2) Ile kilometrów i w jaki sposób trzeba przejechać aby dostać się do szkoły na zajęcia? Warto policzyć na ile części podzielone są wykłady teoretyczne i doliczyć 5 wizyt. Takie jeżdżenie czasami przez całe miasto na wykłady jest kłopotliwe i czasochłonne ale jeżeli szkoła jest tego warta..
3) Czy lekarz będzie na wykładach? Jeżeli nie oczywiście trzeba będzie go szukać i odwiedzić. Koszt badania to zazwyczaj 50zł (wliczone w cenę kursu? no ciekawe.)
4) Po zakończeniu wykładów części teoretycznej większość szkół przeprowadza egzamin wewnętrzny. Warto zapytać na jakich zasadach to się odbędzie. Chodzi o to, że na Jazdy pójdziemy dopiero po zdanym egzaminie wewnętrznym i czasami trzeba na niego przyjechać kilka razy.


B)wybór instruktora: (tu już będzie ciekawiej bo instruktorzy potrafią robić niezłe akcje)
Warto wiedzieć, że będziesz się szkolić z takim instruktorem o jakiego poprosisz. Jeżeli znasz osobę z którą chcesz jeździć, masz do niej zaufanie (bo np. kolega Ci ją poleca) to mów w szkole o tym od razu. Oczywiście jeżeli nikogo nie znasz to szkoła przedstawi swoją propozycję.

1) Ilu jest instruktorów w szkole, którą chcesz wybrać? Jeżeli okaże się, że chcesz zmienić instruktora (a powody są różne: np. nie polubiliście się, jest dla Ciebie za miękki albo za ostry) to oczywiście im więcej instruktorów tym większy wybór.
2) Ile pracy ma instruktor (jeżeli jego grafik jest pełen na miesiąc do przodu no to będzie trzeba dłużej czekać na jazdy, ale może warto bo to zazwyczaj znaczy, że to dobry instruktor.)Oczywiście jeżeli ma wolny kalendarz to nie musi to być spowodowane tym, że jest kiepski! Akurat może być mało klientów.
3) Zdawalność!! Najważniejsza sprawa! (zapytajmy w szkole o zdawalność instruktora, którego nam polecają) Jeżeli zdawalność jest większa niż 50% to znaczy, że to dobry instruktor, 50% to już dość dużo.
4) Gdzie będziemy się spotykać z instruktorem na jazdy? Niektóre szkoły ustalają stałe miejsca gdzie instruktor spotyka się z kursantem, czasami decyduje o tym sam instruktor. Zdarza się tak, że kursant musi jeździć przez całe miasto po kilkadziesiąt razy na spotkanie z instruktorem bo nikt w szkole go wcześniej o tym nie poinformował (a komu przyjdzie do głowy, żeby o to zapytać?)
5) W jakich godzinach jeździ instruktor (jeżeli tylko od 7-15 a my o tej godzinie kończymy lekcje… to może być problem)


C) wybór samochodu:
Kursant spędzi w swojej „elce” co najmniej 30 godzin więc może warto się zastanowić czy będzie wygodnie.
We Wrocławiu nie ma teraz większej filozofii w wyborze auta. Tylko i wyłącznie Renault Clio 3 (takim pojazdem zdajemy egzamin państwowy i tylko takim warto się szkolić). Można wybrać inny samochód ale to się zwyczajnie nie opłaca. Do auta trzeba się przyzwyczaić, nauczyć jak włączamy światła, jak się parkuje itd. (różne auta, różne sposoby).

1) W jakim stanie technicznym jest samochód, którym będziemy jeździć. Po moich doświadczeniach wiem, że na pewno zadałbym to pytanie i nie przyjął wykręcającej odpowiedzi. Po prostu dowiedz się ile kilometrów ma przejechane. Wiadomo im młodsze auto tym większy komfort. Stare samochody robiące dużo kilometrów po wrocławskich dziurach. Trzeszczą, piszczą, psują się co wpływa na komfort jazdy(jeżeli płacisz za kurs ponad 1200zł to czemu masz jeździć zajeżdżonym autem?).
2) Czy w aucie jest radio? No jak kto lubi, ale cicha muzyka w tle dużo daje podczas nauki. Instruktor jest bardzie rozluźniony (=przyjazny) i atmosfera od razu staje się lepsza.
3) Klimatyzacja! Fajna sprawa żeby się nie upiec podczas szkolenia (a kto chce jeździć z instruktorem, który 6 godzinę siedzi w samochodzie przy 35stopniach?) Nie warto pytać tylko o to czy auto jest wyposażone w klimatyzację, należy przede wszystkim spytać czy instruktor ją włącza w czasie szkolenia ( naprawdę są tacy co mają a nie używają).


O tych zagadnieniach warto pomyśleć chwilę przed wybraniem kursu, żeby nie było zaskoczenia. Szkoda marnować czas, nerwy i pieniądze. Uważam, że są we Wrocławiu szkoły jazdy godne polecenia. Trzeba tylko dobrze przejrzeć ofertę i zadać kilka pytań.


Sądzę, że te informacje trochę dadzą Ci do myślenia przed kursem.
Michał Trąbski, instruktor nauki Jazdy.

środa, 15 września 2010

Jak pamiętać o światłach, hamulcu, drzwiach?


Przedstawiam sposób, dzięki któremu na 100% na egzaminie będziesz pamiętać o tych elementach!
A dużo osób przez to oblało!





W komentarzach możesz zadać pytanie, lub wpisać uwagi. Wtedy będę mógł odpowiedzieć w postaci dodatkowego nagrania!


0.Kliknij przycisk poniżej i podziel się ze znajomymi:

wtorek, 14 września 2010

Parkowanie prostopadłe przodem


Przedstawiam technikę jak wykonać parkowanie prostopadłe przodem, parkowanie po prawej stronie.

Film 1. Technika parkowania (kiedy skręcać i jak się ustawić).



Ale to nie wszystko!
Poznaj 
Sytuacje i niespodzianki na drodze 2.0
przez które łatwo możesz oblać egzamin!!


Film 2. Tutaj omawiam kiedy parkowanie będzie uznane za prawidłowe. Ważne aby znać te szczegóły aby egzaminator nie miał się jak przyczepić (a zdarza się to stosunkowo często).



Film 3. Pewne ustawienie powoduje, że parkowanie się nie uda. (nie będzie się dało zrobić korekty i jeszcze można uszkodzić samochód).


2.Kliknij przycisk poniżej i podziel się ze znajomymi:

piątek, 10 września 2010

Parkowanie równoległe wjazdy tyłem (zatoczka, koperta)


Na tych filmikach przedstawię technikę uniwersalną i 100% jak wykonać parkowanie równoległe.

Film 1. Jak wykonać parkowanie - sposób:


Ale to nie wszystko!
Poznaj 
Sytuacje i niespodzianki na drodze 2.0
przez które łatwo możesz oblać egzamin!!


Uwagi do filmu1:
a) Oczywiście parkując w ten sposób, auto za pierwszym razem powinno ustawić się równolegle do krawężnika i wtedy parkowanie jest zakończone! Ale chciałem pokazać, że jeżeli wjedziemy zbyt głęboko (lepiej głębiej niż płycej) to wtedy robimy korektę. Nie ma co się bać robić korektę (tylko jedna dozwolona) bo jest łatwa i auto wtedy parkuje idealnie.
b) Jeżeli ktoś chce to dozwolone jest opuszczenie prawego lusterka na dół (nie wolno tego robić w czasie jazdy po łuku!!). Ja jednak nie pozwalałem tego robić moim kursantom ponieważ świetnie sobie radzili bez tego, no a po opuszczeniu lusterka każdy zapominał je podnieść i jechał na miasto!


Film 2. Kiedy parkowanie zostało wykonane prawidłowo (powinniście to wiedzieć, żeby nie mógł się przyczepić egzaminator)



Film 3. Cztery ważne uwagi, dotyczące zaparkowanego samochodu, czyli co jest prawdą a co jest nie prawdą.



9.Kliknij przycisk poniżej i podziel się ze znajomymi:

spis treści duzy

Nakaz jazdy na wprost
Co to znaczy, pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka
Pułapka związana ze krzyżowaniem drogi z pierwszeństwem przejazdu i tramwajem
Znak zakaz zawracania obowiązuje od miejsca ustawienia znaku do skrzyżowania włącznie
Znak zakaz skrętu wlewo zezwala na zawracanie przed skrzyżowaniem
Gdzie obowiązuje znak zakaz skrętu w lewo
Znak stop nigdy nie wyznacza miejsca zatrzymania
Skrzyżowanie drogi podporządkowanej oznaczonej znakiem stop i drogą z pierwszeństwem przejazdu
Zatrzymanie na drodze z poboczem (linia przerywana)
Dozwolone kierunki jazdy z sygnalizatorem kierunkowym S3
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną i tramwajami
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym z tramwajem
Hierarchia ważności znaków i sygnałów drogowych
Skrzyżowanie równorzędne i słupek, jak należy przejechać
Gdy wjeżdżamy na skrzyżowanie równorzędne
Zawracanie z użyciem biegu wstecznego na egzaminie na prawo jazdy (prawidłowe zawracanie na 3)
Dozwolone kierunki jazdy z sygnalizatorem kierunkowym S3
Krótkie omówienie ronda
Spis wszystkich moich filmików z poradami o nauce jazdy.
Jak wykonać parkowanie równoległe wjazd tyłem (zatoczka, koperta)? Najlepszy sposób!
Zobacz kiedy parkowanie równoległe na egzaminie na prawo jazdy jest prawidłowe.
Co wolno a czego nie wolno robić podczas parkowania równoległego na egzaminie na prawo jazdy?
Jazdy doszkalające - prawdy i mity. Czy to w ogóle jest potrzebne?
Jak wykonać parkowanie na egzaminie państwowym na prawo jazdy wjazd po prawej stronie.
Prawidłowo zaparkowany samochód prostopadle na egzaminie na prawo jazdy
Pułapki podczas parkowania na egzaminie na prawo jazdy (prostopadłe)
Pułapki, które mogą nas spotkać podczas egzaminu na prawo jazdy część 1
Długi materiał o pułapkach egzaminacyjnych na egzaminie na prawo jazdy( cz. 2)
Parkowanie prostopadłe (przodem) na egzaminie państwowym na prawo jazdy.
Weź wiedzę:
Szkoły jazdy oszukują kursantów na jazdach doszkalających
"Pułapki egzaminacyjne" czyli jak egzaminator chce Ciebie wyrolować!!
Dużo darmowych materiałów mam dla Ciebie !
Pułapki egzaminacyjne cz. 2
Pułapki egzaminacyjne cz. 1
Jak nauczyć się 7 razy szybciej testów na prawo jazdy?
Skrzyżowanie A1
Skrzyżowania - sposoby przejazdu, pułapki, uwagi.
Parkowanie
Dla czego nie zdajemy egzaminu na prawo jazdy?
Ile realnie kosztuje prawo jazdy?
Jak wybrać najlepszą dla siebie szkołę jazdy?
Jak pamiętać o światłach, hamulcu, drzwiach?
Parkowanie prostopadłe przodem
Parkowanie równoległe wjazdy tyłem (zatoczka, koperta)
Nakaz jazdy na wprost
Spis treści: czyli lista prawie wszystkiego co umieściłem na blogu
Skrzyżowanie i pierwszeństwo przejazdu wobec pieszych
Zawracanie z użyciem infrastruktury drogowej po lewej stronie (prawidłowe)
Czy brać Jazdy doszkalające w dniu egzaminu na prawo Jazdy?
Czy jeździć na jazdach doszkalających z różnymi instruktorami?
Jazdy doszkalające w dobrej cenie?
Czy prawidłowo potrafisz zredukować bieg na Jazdach doszkalających?
Jazdy doszkalające – sprawdź czy instruktor poświęca Ci wystarczająco dużo uwagi
Czy powinieneś kupić Jazdy doszkalające
Jazdy doszkalające to prawdziwa żyła złota
Jazdy doszkalające Wrocław
Skrzyżowanie dróg i pierwszeństwo przejazdu z tramwajem
Skręcając przepuść pieszych nawet gdy nie ma pasów
Pieszy nie moze przechodzic przez wydzielone torowisko
Koła zawsze muszą być ustawione na wprost jeżeli skręcasz w lewo
Prawo jazdy i skrzyżowanie równorzędne, co zrobić gdy się zablokuje
Jak nie oblać na skrzyżowaniu równorzędnym
Prawidłowe zatrzymanie przy słupku na skrzyżowaniu równorzędnym
Wjazd w tempo na skrzyżowaniu
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym, pojazdy i tramwaj
Jak skręcić w lewo
Prawidłowy skręt w lewo bez pasa zieleni
Miejsce zatrzymania przy skrecie w lewo
Nieprawidłowy skręt w lewo w ruchu miejskim i na egzaminie na prawo jazdy
Skręt w lewo przed środkiem wykonany prawidłowo
Zawracanie prawidłowe w bramce po prawej stronie (z użyciem infrastruktury drogowej)
Nieudane zawracanie samochodu po prawej stronie drogi
Jak nie zawracać po lewej stronie drogi
Zachowanie się kierującego pojazdem w stosunku do autobusów wjeżdżających na drogę z przystanku
Hierarchia ważności znaków i sygnałów drogowych
Zasady pierwszeństwa przejazdu przez rondo z włączoną sygnalizacją świetlną i tramwajami
Tramwaj na rondzie ze znakiem ustąp pierwszeństwa przejazdu
Znak stop tak samo określa pierwszeństwo przejazdu jak znak ustąp pierwszeństwa
Tramwaj wyjeżdżający z drogi podporządkowanej
Znak ustąp pierwszeństwa przejazdu kontra znak stop
Skrzyżowanie, na którym droga z pierwszeństwem przejazdu skręca
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym plus tramwaj
Skrzyżowanie równorzędne oraz strefa zamieszkania
Rondo bez znaków mówiących o pierwszeństwie przejazdu
Skrzyżowanie równorzędne i tramwaj
Przecięcie się torów jazdy samochodu i tramwaju
Jakie są dupuszczalne prędkości na drogach ekspresowych
Dopuszczalne prędkości na terenie zabudowanym
Maksymalna dopuszczalna prędkość na drodze dwujezdniowej
Kto może wyłączyć światła w czasie postoju w korku
Czy można używać światła drogowe na oświetlonych drogach
Gdzie można prawidłowo zatrzymać się lub zaparkować
Kto ma pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu z włączoną sygnalizacją świetlną gdy tramwaj przecina naszą drogę
Włączanie się do ruchu z drogi gruntowej
Kiedy możemy używać światła drogowe
Jakie światła możemy włączyć w czasie deszczu
Omijanie pojazdu we mgle. Jak należy się zachować?
Zielone światło na skrzyżowaniu dróg nie zwalnia od odpowiedzialności