Rondo, czyli skrzyżowanie o ruchu okrężnym
jest skrzyżowaniem, na którym obowiązują
takie same przepisy dotyczące pierwszeństwa
jak na skrzyżowaniu bez ruchu okrężnego.
Różnicą jest to, że trzeba jechać naokoło wysepki lub
urządzenia.
Jeżeli nie ma dodatkowych znaków, które mówią o pierwszeństwie,
to ustępujemy pierwszeństwo pojazdom nadjeżdżającym
ze strony prawej.
Dodatkowo istnieje przepis dotyczący pojazdów szynowych mówiący, że
mają one pierwszeństwo bez względu z której
strony nadjeżdżają.
Pojazd (1) - samochód ustępuje pierwszeństwa pojazdowi (2), czyli
tramwajowi, pojazdowi (3) – rowerowi nadjeżdżającemu
ze strony prawej, pojazdowi (4) – tramwajowi nadjeżdżającemu
ze strony lewej.
Nie każde RONDO jest "Skrzyżowaniem o ruchu okrężnym" o którym mówi art. 24.7 ustawy PoRD, gdyz mogą być ronda o kierunkowej organizacji ruchu, tak samo jak nie każde "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" musi być RONDEM, bo moze byc nim także Rynek w mieście (Rynek Główny w Krakowie) lub prostokatny skwer (Plac Pułakiego w Olsztynie).
OdpowiedzUsuń"Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" nie jest zwykłym skrzyżowaniem, bo na wlotach ma znaki nakazu, które sa wazniejsze od zasad ogólnych. Nie jedzie sie tu w każdym kierunku, a tak jak pokazuje to piktogram znaku - JEDYNIE OKRĘŻNIE z możliwością skretów w prawo w drogi zjazdowe. RUCH OKRĘŻNY to "One-Way Rotary System", "Traffic Circle" lub wg Konwencji wiedeńskiej "Compulsory Roundabout".
OdpowiedzUsuńW teorii jest co innego,i w praktyce jest co innego,w zawodzie 30lat, w tym 15 w transporcie Między Narodowym, ale nigdy nie zdarzyło mi się, żeby będący w ruchu okrężnym, mnie wpuścił na rondo,(jakie by ono nie było ) NIGDY.
OdpowiedzUsuńZawodowi kierowcy tego nie ogarniają. Więc uwaga na takich skrzyżowaniach. Kierowcy dużych mogą się do zasad poruszania nie zastosować!
OdpowiedzUsuń